Lisa Matthijssen (25) werkt bij chocolatier Friandries in Tilburg als chocolatier en patissier. Het mooiste aan het vak vindt ze de creativiteit die ze erin kwijt kan. “Met chocolade kun je mousse, bonbons en hele bouwwerken maken. Als ik met dit product werk, komt mijn kunstzinnige kant naar boven.”
Tekst: Marloe van der Schrier | Foto: Oscar van der Wijk
“Na de middelbare school ben ik naar de kunstacademie gegaan voor een opleiding in grafisch ontwerp. Ik was altijd al bezig met kunst, design en vormgeving, dus het paste goed. Toch ben ik gestopt: voor mijn verjaardag kreeg ik van mijn oom – zelf chef-kok en productontwikkelaar voor onder andere Mars – een cursus patisserie. Alles kwam samen: design, vormgeving, en er kwam ook nog eens smaak bij kijken. Dat gaf het nog een extra dimensie. Ik heb me uitgeschreven aan de kunstacademie en na een half jaar werkervaring als banketbakker bij La Place begonnen aan een patissieropleiding aan het Summa College in Eindhoven.”
Jong bedrijf
“Voor mij is veel nog nieuw, ik moet nog veel leren binnen het vakgebied. Soms loop ik wel eens tegen dingen aan, dat ik denk: het had anders gekund, maar daar leer ik dan weer van. Het is leuk om bij een jong bedrijf te werken. De eigenaar zelf is 27 en was altijd kok. Hij kijkt heel anders naar smaakcombinaties, ik ben vrij klassiek opgeleid. Hierdoor heb ik bij dit bedrijf echt veel geleerd op smaakgebied. We combineren de gekste dingen: bonbons met rode bieten gelei en ganache met trekdrop. Het is gewoon doen en proberen. En als het niet lukt, probeer je het nog een keer.”
Blije klanten
“Het is leuk om de klant blij te maken met een product. Vaak komen mensen een cadeautje halen, een product dat wij met hart en ziel hebben gemaakt. Ik merk dat klanten meer willen betalen voor iets dat handgemaakt is. In onze winkel hebben we een glazen deur tussen de verkoop- en de productieruimte, zodat mensen ons echt aan het werk zien. Soms voelt het alsof je op de vingers wordt gekeken, maar het levert vooral heel veel leuke reacties op. Doordat we innovatief en modern zijn, komen er ook veel jonge mensen in de winkel die houden van design. Ze zien onze producten vaak op sociale media. Ook oudere mensen komen bij ons in de winkel: die zijn verrukt van wat ze hebben geproefd en komen elke week terug.”