"Chocolade is emotie"

Belgium Chocolate Summit_1

Begin juni organiseerde Chocolaterie, het Belgische vakblad voor de chocolatier, de Belgium Chocolate Summit. Drie dagen lang ging het in Antwerpen over chocolade.

Op de eerste dag werden de Belgium Chocolate Awards uitgereikt voor de beste praline en reep in het thema ‘Fashion’. De tweede dag volgde een reeks lezingen van trendwatchers, chocolatiers en grondstofproducenten. En de derde dag stond in het teken van Chocolate Nation, het grootste belevingsmuseum over Belgische chocolade ter wereld. 

Vernieuwing en inspiratie

Het doel van de tweede dag was om chocolatiers te inspireren en hen advies te geven: waar moet een chocolatier de komende jaren rekening mee houden om succesvol te worden of te blijven? Een aantal ervaren chocolatiers deelden hun visie op chocolade. William Curley, die zijn chocolade bijvoorbeeld in Harrods’ verkoopt, benadrukte het belang van de hoge kwaliteit van ingrediënten. Ook zoekt hij een gevoel van nostalgie op, door pralines te maken die geïnspireerd zijn op bekende chocoladerepen. Curley liet zijn Japans-geïnspireerde pralines ‘aged black vinegar’ en abrikoos-wasabi proeven.

Enric Rovira, de Ferran Adrìa van de chocolaterie, gaf een presentatie van allerlei kunstzinnige en soms abstracte chocoladeproducten. Elk jaar maakt hij paaseieren, maar ieder jaar op een heel verschillende manier. Hierdoor blijft het altijd om chocolade te kopen in zijn winkel. De Gault-Millau chocolatiers van het jaar 2018-2019 lieten hun bekendste pralines proeven: witte chocolade met kardemon en koffie; thee en koffie-hazelnoot.

Belgium Chocolate House

Een andere presentatie was van Marcelo Levit. Hij sprak over zijn ervaring als chief marketing officer bij de Belgium Chocolate House. De retailer verkoopt chocolade van een klein aantal hoge kwaliteitsmerken, zoals Neuhuis, Godiva en Leonidas. In de winkels krijgen de verschillende merken veel aandacht, omdat deze merken al een sterke naam hebben. Op dit moment heeft de winkel negen vestigingen.De keten is erg succesvol: ze verkoopt 1,6 kilo chocolade per minuut.

Levit legde de grootste leermomenten uit, die dit succes mogelijk hebben gemaakt. Hij benadrukte dat een chocolatier één concept moet kiezen en dit in alles moet uitdragen. In het geval van de Belgium Chocolate House waren dat de thema’s ambacht en premium.
Een tweede uitdaging is het vinden van een capabele ‘store manager’. Het was voor Levit een verrassing om te ontdekken hoe groot de invloed van een ‘store manager’ is. Hij of zij kan een winkel maken of breken.
Het derde punt ontdekte hij bij de opening van de winkel in Antwerpen. Alle elementen leken in orde, maar het bedrag per aankoop bleef toch achter in vergelijking met hun andere winkels. Na lang nadenken kwam hij erachter dat de mogelijkheid ontbrak om impulsaankopen te doen. En dat is een cruciale fout, immers: “Chocolade is emotie”.

Meer weten over chocolade? Het aankomende nummer van Bakkers in bedrijf staat volledig in het teken van chocolade. Dit nummer verschijnt 5 juli. Nog geen abonnee? Vraag dan hier twee proefnummers aan!

                                                                                                                                                                                                                              

Lees ook
Thema World Chocolate Masters: #TMRW_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE

Thema World Chocolate Masters: #TMRW_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE

Het nieuwe thema voor de World Chocolate Masters is bekend: #TMRW_TASTES_LOOKS_FEELS_LIKE. Het thema geeft een dualiteit weer: voor sommige is dit het einde van de wereld (zoals we die kennen) en voor anderen is dit het einde van de wereld. Hoe morgen zal smaken, eruit zal zien en voelen in de chocoladewereld, daar moeten de chocolatiers invulling aan...

Chocolaterie Pierre wil het gevoel van een goed hotel uitstralen

Chocolaterie Pierre wil het gevoel van een goed hotel uitstralen

Zodra je de deur binnenstapt, wil je ergens gaan zitten met een krantje, een lekker bakkie en een bonbon. En dat was precies de bedoeling van de nieuwe inrichting van Chocolaterie Pierre in de Hoofdstraat in Hillegom. “We hebben goed gekeken naar het gevoel dat de betere hotels hun gasten geven”, vertellen Gert en Karin van Soest.

Chocblocks: Leuk om te geven én om te krijgen!

Chocblocks: Leuk om te geven én om te krijgen!

Maak als (banket)bakker of chocolatier hét verschil met dit kleurrijk en creatief en onderscheidende chocolade concept, ontwikkeld door Chocolate Academy Chef Ton Jongejan, dat de stoutste dromen vervult van zelfs de allergrootste chocolade-lovers onder ons. Deze giga gevulde 1 kg Chocblocks bevatten alles wat we lekker vinden. Van heerlijke Belgische...

Brood bakker Ambachtelijk met een vleugje banket omgeving Lelystad

Brood bakker Ambachtelijk met een vleugje banket omgeving Lelystad

Wat ga je doen?Doordat ze werken met een klein team in de bakkerij zijn ze op zoek naar iemand die zowel uit de voeten kan in de broodbakkerij als in de banketbakkerij....

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

Broodbakker / productiemedewerker omgeving Utrecht

In deze fulltime functie (38 werkuren) zal je werken in wisselende diensten. De werktijden zijn overdag van 10:00 – 18:00 uur en in de nachtdienst start je...

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

Meewerkend voorman inpak 2 ploegen te Nijverdal

In deze fulltime aansturende functie zal je zorg dragen voor het inpakproces binnen de bakkerij. Samen met de dagelijkse leiding zorg je voor het juist instrueren...