Maak er chocola van

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

‘Ik kan er geen chocola van maken.’ Een veelgebruikte uitdrukking over chocolade, dat vanwege de glans, maar ook vanwege de prijs, ook wel het ‘bruine goud’ wordt genoemd. Chocolade geldt op dit moment als een trendy en exclusief product, waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht. Zo zorgt chocola voor de aanmaak van endorfine, waar je een blij gevoel van krijgt. En wat te denken van fenylethylamine: een stof die verliefdheid op zou wekken … Niet zo gek dus, dat trendy imago van chocolade – en vele ondernemers springen daar dan ook slim op in.

Vaak sta ik versteld van de chocoladeconcepten die ik tegenkom: ondernemers die het gelukt is om er op bijzondere wijze ‘chocola van te maken’. Cacao Sampaka in Spanje is zo’n concept waarvan ik al lang verwacht had dat het Nederland zou veroveren: een website en webshop om je vingers bij af te likken, en fysieke winkels in Spanje, Saoedi-Arabië en Japan. Ook bij Zotter in Wenen loopt het water je in de mond; de presentatie in de winkel dwingt je er bijna toe om te kopen. Of, dichter bij huis, het CHCO Discovery Abonnement van Chocolate Company, waarbij iedere maand een nieuwe serie chocolade in je brievenbus belandt. Je bepaalt zelf voor hoeveel maanden je dit abonnement afsluit – de chocoladeversie van bloemenabonnement Bloomon. Wat mij betreft, is dit de nieuwe manier van ondernemen: bezig zijn met je product, maar zeker net zo veel met de afzet ervan.

Ik heb het vaker gezegd: er zijn volop kansen als je buiten de deur durft te kijken en je ervaringen projecteert op je eigen mogelijkheden. Een unieke kans om er als ambachtsman ‘chocola van te maken’, ook als je geen chocolatier bent!

Lees ook
NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis. Hoewel veel ambachtelijke bakkers meer klanten in de winkel zien, constateert 80 procent nog steeds een afname van de omzet uit het ‘derde kanaal’. 40 procent kampt nog steeds met een omzetverlies van gemiddeld 20 procent. Dat blijkt uit de enquête van NBOV.

KRAS EN WIN

KRAS EN WIN

Vind 3 dezelfde chocolades en maak kans op hele mooie Callebaut prijzen. Zoals bijvoorbeeld gratis CHOCOLADE!

Mede-werkers

Mede-werkers

Dit is mijn laatste column voor Bakkers in bedrijf. Na bijna 10 jaar voorzitter van de NBOV te zijn geweest, is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik weet nog niet hoe die eruitziet; hoewel ik uitdagingen genoeg heb, is er nog niets concreets op mijn pad gekomen. Maar: als je geen deuren sluit, heb je ook geen tijd om nieuwe te openen.

Banketbakker omgeving Amersfoort

Banketbakker omgeving Amersfoort

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Amersfoort zijn we per direct op zoek naar een zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een...

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Groot ambachtelijk broodbakker te Zutphen

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn werk je met een vast team aan 1 lijn, je wisselt handwerk af met machinaal. En bent met het gehele proces bezig...

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Industriele bankerbakkers gezocht, zowel pt als ft, omgeving West Betuwe

Wat ga je doen?Vanwege de groei van ons bedrijf zijn we op zoek naar een parttime of fulltime industriele banketbakker. Als je parttime wilt werken, dan wordt je...