Maak er chocola van

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

‘Ik kan er geen chocola van maken.’ Een veelgebruikte uitdrukking over chocolade, dat vanwege de glans, maar ook vanwege de prijs, ook wel het ‘bruine goud’ wordt genoemd. Chocolade geldt op dit moment als een trendy en exclusief product, waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht. Zo zorgt chocola voor de aanmaak van endorfine, waar je een blij gevoel van krijgt. En wat te denken van fenylethylamine: een stof die verliefdheid op zou wekken … Niet zo gek dus, dat trendy imago van chocolade – en vele ondernemers springen daar dan ook slim op in.

Vaak sta ik versteld van de chocoladeconcepten die ik tegenkom: ondernemers die het gelukt is om er op bijzondere wijze ‘chocola van te maken’. Cacao Sampaka in Spanje is zo’n concept waarvan ik al lang verwacht had dat het Nederland zou veroveren: een website en webshop om je vingers bij af te likken, en fysieke winkels in Spanje, Saoedi-Arabië en Japan. Ook bij Zotter in Wenen loopt het water je in de mond; de presentatie in de winkel dwingt je er bijna toe om te kopen. Of, dichter bij huis, het CHCO Discovery Abonnement van Chocolate Company, waarbij iedere maand een nieuwe serie chocolade in je brievenbus belandt. Je bepaalt zelf voor hoeveel maanden je dit abonnement afsluit – de chocoladeversie van bloemenabonnement Bloomon. Wat mij betreft, is dit de nieuwe manier van ondernemen: bezig zijn met je product, maar zeker net zo veel met de afzet ervan.

Ik heb het vaker gezegd: er zijn volop kansen als je buiten de deur durft te kijken en je ervaringen projecteert op je eigen mogelijkheden. Een unieke kans om er als ambachtsman ‘chocola van te maken’, ook als je geen chocolatier bent!

Lees ook
Verhalen

Verhalen

Pasgeleden hoorde ik tijdens een radio-uitzending dat kreten zoals vers, puur, ambachtelijk, authentiek en ‘bereid volgens Oudhollands recept’ de meest ijdel gebruikte aanduidingen zijn bij veel producten die in de schappen van onze supermarkten zijn te vinden. Onderzoek leert dat veel van deze aanduidingen niet kloppen en dat deze meer inspelen op...

Halen en brengen

Halen en brengen

Onlangs hebben wij onze reeks OndernemersCafés afgesloten met een goed bezochte bijeenkomst in Goes. De kracht van onze ondernemersvereniging is dat wij rechtstreeks in contact staan met onze leden en zaken kunnen oppakken, die uit dit directe contact naar voren komen. De kracht van ontmoeting zit ‘m in informatie ‘halen en brengen’. Contact maken met...

Digitale gastvrijheid

Digitale gastvrijheid

Wij (banket)bakkers staan vaak bekend om de aimabele sfeer in onze winkels. Het is er gezellig, het ruikt er lekker, je komt er buurtgenoten tegen en – als het goed is – staan de verkoopmedewerkers de klanten vriendelijk en geïnteresseerd te woord. Met de toename van online verkopen bestaat soms de angst dat deze sfeer verloren zou gaan. Maar niets...

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Bakker/ operator productie omgeving Nijmegen

Wat ga je doen?Als operator productie draag je zorg voor de producten die worden bereidt in deze bakkerij. We zijn per direct op zoek naar een ervaren bakker/ operator...

Leerling BBL Artisanaal

Leerling BBL Artisanaal

Wat ga je doen?Gaat er voor jou niets boven de geur van pasgebakken brood? Voor de artisanale bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een leerling BBL. Dagelijks...

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Verkoopmedewerker omgeving Groningen

Wat ga je doen?Heb jij altijd al heerlijke brood- en banketproducten willen verkopen? Dan is dit je kans! Een ambachtelijke bakkerij, met meerdere winkels in de...