Maak er chocola van

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

‘Ik kan er geen chocola van maken.’ Een veelgebruikte uitdrukking over chocolade, dat vanwege de glans, maar ook vanwege de prijs, ook wel het ‘bruine goud’ wordt genoemd. Chocolade geldt op dit moment als een trendy en exclusief product, waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht. Zo zorgt chocola voor de aanmaak van endorfine, waar je een blij gevoel van krijgt. En wat te denken van fenylethylamine: een stof die verliefdheid op zou wekken … Niet zo gek dus, dat trendy imago van chocolade – en vele ondernemers springen daar dan ook slim op in.

Vaak sta ik versteld van de chocoladeconcepten die ik tegenkom: ondernemers die het gelukt is om er op bijzondere wijze ‘chocola van te maken’. Cacao Sampaka in Spanje is zo’n concept waarvan ik al lang verwacht had dat het Nederland zou veroveren: een website en webshop om je vingers bij af te likken, en fysieke winkels in Spanje, Saoedi-Arabië en Japan. Ook bij Zotter in Wenen loopt het water je in de mond; de presentatie in de winkel dwingt je er bijna toe om te kopen. Of, dichter bij huis, het CHCO Discovery Abonnement van Chocolate Company, waarbij iedere maand een nieuwe serie chocolade in je brievenbus belandt. Je bepaalt zelf voor hoeveel maanden je dit abonnement afsluit – de chocoladeversie van bloemenabonnement Bloomon. Wat mij betreft, is dit de nieuwe manier van ondernemen: bezig zijn met je product, maar zeker net zo veel met de afzet ervan.

Ik heb het vaker gezegd: er zijn volop kansen als je buiten de deur durft te kijken en je ervaringen projecteert op je eigen mogelijkheden. Een unieke kans om er als ambachtsman ‘chocola van te maken’, ook als je geen chocolatier bent!

Lees ook
Mens of machine?

Mens of machine?

Zijn machines een kans of een bedreiging? Dat was de eerste vraag die in mij opkwam toen ik het thema ‘bakkerijmachines’ van deze editie van Bakkers in Bedrijf zag. De vraag stellen, was hem eigenlijk ook beantwoorden, want wie slaat de slagroom nog met de hand op?

Onweerstaanbare winterse chocolade

Onweerstaanbare winterse chocolade

Bijna iedereen vindt chocolade lekker. En dat komt niet alleen door de smaak. Het smeltpunt van cacaoboter ligt namelijk tussen de 35°C en 37°C, net onder de lichaamstemperatuur. Daardoor smelt het op je tong en geeft het een aangename mondbeleving. Niet gek dus dat je chocolade op vrijwel iedere menukaart tegenkomt; op de dessertkaart, maar ook steeds...

Let op de berekening van heffingen

Let op de berekening van heffingen

U betaalt misschien te veel waterschapsbelasting, omdat sommige waterschappen ervan uitgaan dat bakkerijen al het gebruikte water lozen, terwijl een deel daarvan natuurlijk in de producten terechtkomt. Hoe zit dat? De NBOV krijgt steeds vaker vragen van bakkers over de hoogte van de waterschapsbelasting: de heffing voor het gebruik van water en de...

Teamleider industriele bakkerij omgeving Amersfoort

Teamleider industriele bakkerij omgeving Amersfoort

In deze meewerkende functie geef je leiding aan maximaal 8 productiemedewerkers en leg je verantwoording af aan de shiftmanager. Je levert een actieve bijdrage aan...

Zelfstandig werkend broodbakker

Zelfstandig werkend broodbakker

Heb jij een passie voor alles wat met broodbakken te maken heeft? Beginnen jouw handen te jeuken bij alleen al het zien van verse producten waar je iets lekkers...

Snij/ inpakmedewerker Omgeving Emmen

Snij/ inpakmedewerker Omgeving Emmen

Als medewerker snij-inpak voer je de volgende werkzaamheden uit: - Het verrichten van alle voorkomende werkzaamheden bij het machinaal snijden en/of verpakken van...