Zwijgen is zilver, communiceren is goud

Nog aan het bijkomen van de pandemie en ineens is daar het conflict tussen Rusland en Oekraïne, dat niet alleen dichtbij in kilometers is, maar ook door sociale media: een eindeloze stroom aan informatie waarbij we echt nieuws van fake nieuws moeten onderscheiden.

Dat conflict maakt onrustig. Het is de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog dat een grootmacht een Europees land binnenvalt. Tot voor kort waren de experts ervan overtuigd dat Rusland Oekraïne niet zou binnenvallen, maar intussen kijken we toe en vragen we ons af hoe het afloopt. Ons raamwerk waarmee we proberen de wereld om ons heen te begrijpen, is gehavend. We zijn onrustig over een verdere escalatie en de gevolgen daarvan.

Verstoord

We merken dat de economie wankel is. Met name de afhankelijkheid van (Russisch) gas heeft grote invloed op onze economie en de inflatieverwachtingen. Naast gas hebben Oekraïne, Rusland en Belarus ook andere belangrijke posities op agrigrondstofmarkten. Oekraïne wordt niet alleen de graanschuur van Europa genoemd, maar de regio is eveneens een grote exporteur van voedermais, zonnebloemolie en -meel en kunstmeststoffen. Ook de prijzen van deze agrigrondstoffen stijgen snel door het conflict. Nederlandse bakkers gebruiken echter nauwelijks Oekraïens graan, maar Oekraïne en Rusland zijn samen goed voor ongeveer 30 procent van de wereldexportmarkt voor graan, waardoor de totale markt in één keer wordt verstoord.

Veel ondernemers krijgen te maken met (forse) prijsverhogingen. Uiteraard is dit deels afhankelijk van eventuele contracten die zijn afgesloten en het moment waarop deze aflopen. Regelmatig krijgen we de vraag: wat moeten we doen met onze verkoopprijzen? Helaas kan geen eenduidig antwoord op deze vraag worden gegeven. Iedere situatie is immers anders. Het begint bij inzicht hebben. Als je weet hoe de kostprijs van je producten in elkaar zit, kun je zien wat het effect is van stijgende grondstofkosten, oplopende loonkosten en van de sterk stijgende energiekosten en kun je hiernaar handelen.

Praat

Overleg ook met collega-ondernemers, met je team of met je adviseur. Onlangs mocht ik onverwachts aansluiten bij een groep bakkers om mee te denken over de stijgende kosten en het effect hiervan op de verkoopprijzen. Dat maakte duidelijk hoe fijn het is om met elkaar te kunnen discussiëren, van elkaar te leren en om even de zorgen te delen. De vraag of het marktaandeel behouden kan blijven, leeft immers sterk. Het advies is om zorgvuldig te calculeren en te verhogen als het nodig is; in centen en niet in procenten. Informeer en betrek het team en de klanten erbij, want in dit geval is zwijgen zilver en communiceren goud.

Silvia van Nieuwland
Bedrijfsadviseur en BU-manager bij Beko Advies.
s.v.nieuwland@ beko-advies.nl | T: 06 - 51 99 03 36 | www.beko-advies.nl

Meer over
Lees ook
Yes, we can!

Yes, we can!

Trends hebben vaak te maken met de manier waarop we leven en met veranderingen in de maatschappij. Het blijft altijd de vraag wat er eerst kwam: de vraag van de consument of de trend zelf? Het valt niet mee om als relatief kleine speler te bedenken wat de klant van morgen wil.

Allemans vriend is iedermans nar

Allemans vriend is iedermans nar

Wie aan lekker brood denkt, denkt aan een puur ambachtelijk brood, van de bakker. Krakend vers, soms nog warm uit de oven, met een knapperige korst. Kortom, een mooi en eerlijk brood. Zo lekker, dat je graag nóg een boterham wil. Verkocht door een vriendelijke verkoper m/v die je als gast behandelt en niet als nummer. Het ambacht bepaalt mijns inziens...

Bereid u voor op decemberdrukte

Bereid u voor op decemberdrukte

De drukke decembermaand komt eraan en het coronavirus is de deur nog niet uit. Er gelden nog steeds allerlei beperkende maatregelen, die naar verwachting ook eind 2020 nog wel zullen gelden. Je hoeft geen glazen bol te hebben om te kunnen bedenken dat het een bijzondere en nog drukkere decembermaand zal worden dan altijd al het geval is.