Verwen het oog!

Maud_vierkant

De bakker met zijn smoezelige schort die met één hand een laatste toef slagroom op een feestelijke verjaardagstaart spuit en met zijn andere hand zijn telefoon vasthoudt om dit heugelijke moment te delen met zijn volgers: zijn digitale klanten en ambassadeurs. Ik kan het alleen maar aanmoedigen, ook al zie ik ook die vaatdoek op de werkbank liggen en het rommelige aanrecht op de achtergrond. Het gekke is: in een persoonlijk filmpje kom je met zulke verbeterpuntjes op het gebied van hygiëne, efficiëntie en filmkwaliteit weg, omdat je als kijker wordt gegrepen door het (persoonlijk) enthousiasme. Gaat het om een uiting waarin ik je niet kan zien of horen, dan bereikt deze aanpak al gauw een heel ander effect.

Want wat word ik soms droevig van uitingen in onze branche. Niet alleen van bakkers, ook van de omringende organisaties. Beeldmateriaal uit de jaren negentig, een verouderde manier van filmen, vormgeving die niet van 2020 is. Terwijl wij prachtige producten maken van de mooiste grondstoffen, winkels bestieren die van zichzelf al een etalage zijn en ons productieproces zich voor de mooiste beelden leent. Warmte en sfeer spatten er dikwijls vanaf, en terecht! Laten we daar meer gebruik van maken.

De bakker heeft een vitaal beroep en is in deze coronatijd, waarin de economie op zijn grondvesten schudt en het leven op zijn kop staat, relevanter dan ooit. Consumenten hervinden hun waardering voor het ambacht, zoeken winkels in hun eigen buurt op, vertrouwen op lokale vakmensen. Webshops worden druk bezocht en veelvuldig gebruikt – ook door klanten die nog niet eerder in de winkel kwamen. Daar liggen grote kansen voor de bakkerij. Laten we die kansen grijpen en zorgen voor een frisse uitstraling, een professionele website en een eenduidig beeld van ons vak. Hoe zorg je ervoor dat die online klanten blijven bestellen en straks ook in je winkel verschijnen? Door in alle communicatie te laten merken dat de bakker een vakman is met kennis van zaken, iemand voor wie je graag omrijdt. Bezorg jij de klant een grijns met de reclame op je bedrijfsauto?

Een bakker is natuurlijk geen sociale-media-expert. En vormgeven is een vak apart, waar je hulp bij kunt vragen. Maar begin eens klein: zo’n vlog, gemaakt met je telefoon, heeft echt z’n charme. Het gaat om het totaalplaatje. Wat stralen we samen uit? Zijn we anno 2020 in staat om een eeuwenoud beroep aantrekkelijk in beeld te brengen? In woorden, in filmpjes, in foto’s – zowel on- als offline? De bakker van nu is al lang niet meer de man met een dikke buik en een muts op zijn hoofd, een moorkop met een stukje ananas in zijn ene hand en een tarweknipbrood in de andere. Er is helemaal niets mis met klassiekers, maar laten we ervoor zorgen dat ze qua smaak, uiterlijk en sfeer 2020 ademen.

Laten we allemaal, van groot tot klein in onze sector, kritisch zijn op wat we namens onze branche naar buiten brengen. Laten we eens voor andere vormgevers en reclamemakers kiezen dan de partijen waarmee we al jarenlang samenwerken. Laten we buiten de gebaande paden durven treden. Laten we goed kijken naar elke foto die we posten, elke vlog die we online zetten en elke uitnodiging die we namens een organisatie verzenden. En laten we elkaar daarin scherp houden. Wat vind jij een goed voorbeeld? Ik ben benieuwd: tag @bakerynexus op Instagram en Facebook!

Dossiers
Lees ook
Allemans vriend is iedermans nar

Allemans vriend is iedermans nar

Wie aan lekker brood denkt, denkt aan een puur ambachtelijk brood, van de bakker. Krakend vers, soms nog warm uit de oven, met een knapperige korst. Kortom, een mooi en eerlijk brood. Zo lekker, dat je graag nóg een boterham wil. Verkocht door een vriendelijke verkoper m/v die je als gast behandelt en niet als nummer. Het ambacht bepaalt mijns inziens...

Resultaten opleidingsvoucher Sociaal Fonds Bakkersbedrijf

Resultaten opleidingsvoucher Sociaal Fonds Bakkersbedrijf

Stichting Sociaal Fonds Bakkersbedrijf startte twee jaar geleden met een regeling waarmee bakkerijmedewerkers een opleidingsvoucher van 200 euro konden gebruiken voor een opleiding en training. Nu maakt de stichting de resultaten van deze tijdelijke regeling bekend en vraagt aan de branche of deze regeling moet worden voortgezet, aangepast of afgeschaft.

Van 9.000 naar 100.000 oliebollen

Van 9.000 naar 100.000 oliebollen

Met de feestdagen voor de deur maken bakkerijen en patisserieën zich op voor drukke dagen. Met een lekker product en goede marketing kan de verkoop verdubbelen en lonkt er zelfs landelijke faam. Wij spraken een aantal prijswinnaars van bakkerswedstrijden over de sleutel van hun succes. Vandaag het laatste deel met Willem Steenbergen.

Enthousiaste bakker, Friesland

Enthousiaste bakker, Friesland

Wat ga je doen?Wij zoeken een enthousiaste bakker om dit team te versterken! Je zal in de dagdienst van 06.00-15.00 uur werkzaam zijn. Werkzaamheden: Degen draaien,koekzetten,...

Broodbakker omgeving Zevenaar

Broodbakker omgeving Zevenaar

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Zevenaar zijn we per direct op zoek naar een (zelfstandig werkend) broodbakker. Alle producten...

Teamleider Bakkerij regio Twente

Teamleider Bakkerij regio Twente

Wat ga je doen?Als teamleider ben je verantwoordelijk voor het effectief inzetten van teamleden, zodat de werkzaamheden efficiënt, veilig en met het maximale...