De bakker met zijn smoezelige schort die met één hand een laatste toef slagroom op een feestelijke verjaardagstaart spuit en met zijn andere hand zijn telefoon vasthoudt om dit heugelijke moment te delen met zijn volgers: zijn digitale klanten en ambassadeurs. Ik kan het alleen maar aanmoedigen, ook al zie ik ook die vaatdoek op de werkbank liggen en het rommelige aanrecht op de achtergrond. Het gekke is: in een persoonlijk filmpje kom je met zulke verbeterpuntjes op het gebied van hygiëne, efficiëntie en filmkwaliteit weg, omdat je als kijker wordt gegrepen door het (persoonlijk) enthousiasme. Gaat het om een uiting waarin ik je niet kan zien of horen, dan bereikt deze aanpak al gauw een heel ander effect.
Want wat word ik soms droevig van uitingen in onze branche. Niet alleen van bakkers, ook van de omringende organisaties. Beeldmateriaal uit de jaren negentig, een verouderde manier van filmen, vormgeving die niet van 2020 is. Terwijl wij prachtige producten maken van de mooiste grondstoffen, winkels bestieren die van zichzelf al een etalage zijn en ons productieproces zich voor de mooiste beelden leent. Warmte en sfeer spatten er dikwijls vanaf, en terecht! Laten we daar meer gebruik van maken.
De bakker heeft een vitaal beroep en is in deze coronatijd, waarin de economie op zijn grondvesten schudt en het leven op zijn kop staat, relevanter dan ooit. Consumenten hervinden hun waardering voor het ambacht, zoeken winkels in hun eigen buurt op, vertrouwen op lokale vakmensen. Webshops worden druk bezocht en veelvuldig gebruikt – ook door klanten die nog niet eerder in de winkel kwamen. Daar liggen grote kansen voor de bakkerij. Laten we die kansen grijpen en zorgen voor een frisse uitstraling, een professionele website en een eenduidig beeld van ons vak. Hoe zorg je ervoor dat die online klanten blijven bestellen en straks ook in je winkel verschijnen? Door in alle communicatie te laten merken dat de bakker een vakman is met kennis van zaken, iemand voor wie je graag omrijdt. Bezorg jij de klant een grijns met de reclame op je bedrijfsauto?
Een bakker is natuurlijk geen sociale-media-expert. En vormgeven is een vak apart, waar je hulp bij kunt vragen. Maar begin eens klein: zo’n vlog, gemaakt met je telefoon, heeft echt z’n charme. Het gaat om het totaalplaatje. Wat stralen we samen uit? Zijn we anno 2020 in staat om een eeuwenoud beroep aantrekkelijk in beeld te brengen? In woorden, in filmpjes, in foto’s – zowel on- als offline? De bakker van nu is al lang niet meer de man met een dikke buik en een muts op zijn hoofd, een moorkop met een stukje ananas in zijn ene hand en een tarweknipbrood in de andere. Er is helemaal niets mis met klassiekers, maar laten we ervoor zorgen dat ze qua smaak, uiterlijk en sfeer 2020 ademen.
Laten we allemaal, van groot tot klein in onze sector, kritisch zijn op wat we namens onze branche naar buiten brengen. Laten we eens voor andere vormgevers en reclamemakers kiezen dan de partijen waarmee we al jarenlang samenwerken. Laten we buiten de gebaande paden durven treden. Laten we goed kijken naar elke foto die we posten, elke vlog die we online zetten en elke uitnodiging die we namens een organisatie verzenden. En laten we elkaar daarin scherp houden. Wat vind jij een goed voorbeeld? Ik ben benieuwd: tag @bakerynexus op Instagram en Facebook!