Riet

171205 Bib 45 Riet

Op Facebook zag ik een foto van mijn oude basisschool. Een school met lange banken, hoge gangen en een enorm hek, waar in vroeger tijden met Spaans riet onwillige kinderen via hun vingers werden ‘opgevoed’.

Sommige verkopers verlangen blijkbaar terug naar dat Spaanse riet. Ze vertellen me dan – het gebeurt me regelmatig – dat ‘we de klant op moeten voeden’. Grappig is dat. De klant opvoeden. Onbewust verberg ik dan mijn vingers in mijn broekzak.

Een klant voed je niet op. Een klant voed je. Punt. Niet op. Met inspiratie, lekkere producten, gastvrijheid, noem maar op.

Ik herinner me hoe ik – na mijn opleiding bedrijfseconomie – begon aan mijn eerste schriftelijke marketingles. Ik herinner het me, omdat ik een openbaring kreeg: Zet de klant voorop. Lever waar de klant behoefte aan heeft. Dan word je succesvol.

Dat ik dat nooit eerder had ontdekt. Voor die tijd kwam ik niet veel verder dan ‘weet je wel wat dat kost’. Leerde, dat je vooral bezig moet zijn met kosten en vooral de verlaging ervan. Dat klanten lastige mensen zijn en geld kosten. Kortom, het Spaanse riet erover!

Later leerde ik als jonge vader van dr. Thomas Gordon over opvoeden met gelijkwaardigheid als uitgangspunt. Zodat ieder zichzelf kan zijn en zijn verantwoordelijkheid neemt, rekening houdend met de ander. Zodat je elkaar, ouder en kind, ondernemer en klant, werkgever en werknemer, in zijn waarde laat en respectvol benadert. Niks Spaans riet. Wel win-win.

Daarom geloof ik ook niet in alleen maar lagere kosten. Het enige resultaat is een slechtere prestatie, minder tevreden klanten en ongelukkige medewerkers. Want T=P–V. Tevredenheid is het verschil tussen de Prestatie en Verwachting. Investeer in een betere prestatie en overtref de verwachting van de klant. Zo bouw je aan trouw, omzet en rendement.

  • Met hartelijke groet,
  • Hanno Spanninga
Lees ook
Passie, Emotie en Liefde voor de klant - Richard Lopes-Slot

Passie, Emotie en Liefde voor de klant - Richard Lopes-Slot

Een robot kan geen passie, emotie of liefde aan de klant tonen. Nóg niet, tenminste. Maar experimenten met sociale robots verlopen steeds succesvoller. Hoe lang duurt het nog voordat winkelmedewerkers en adviseurs vervangbaar zijn? Dat ligt er maar net aan hoeveel passie, emotie en liefde je voor de klant aan de dag legt, aldus ondernemer, trainer en...

'Foodie’ René Koop aan de  slag bij Royal Steensma

'Foodie’ René Koop aan de slag bij Royal Steensma

René Koop (34) is per 1 februari als Accountmanager Export in dienst getreden bij Royal Steensma. Koop maakt deel uit van het team Europa en neemt het beheer van bestaande klanten op zich. Ook gaat hij op zoek naar nieuwe industriële klanten. Koop heeft uitgebreide (technische) ervaring in de bakkerij- en foodbranche, die in deze functie goed van pas...

Apps en peren

Apps en peren

Als hobbykok leerde ik recent tijdens een workshop een duif plukken en slachten. Gelukkig stond de poelier erbij. Ook om me moed in te spreken. Het herinnert me aan mijn kindertijd, waarin ik koekjes bakte van recepten uit het Haagse Kookboek. Mijn moeder was mijn ‘trainer’. Nu hobbykook ik met recepten uit apps, zoals van Robèrt (android/itunes) of...

rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

rose & vanilla is op zoek naar een assistent banketbakker

rose& vanilla is dé bakker van unieke cakes en taarten die écht lekker zijn, er prachtig uitzien, gemaakt zijn van de beste biologische ingrediënten en gegarandeerd...

Teamleider deegproductie omgeving Amsterdam

Teamleider deegproductie omgeving Amsterdam

Wat ga je doen?Het deeg wordt geproduceerd op basis van vaste recepten. In de nieuw gerealiseerde productieomgeving, welke voldoet aan de hoogste standaarden, draag...

Koekbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Hoorn

Koekbakker ambachtelijke bakkerij omgeving Hoorn

Wat ga je doen?Als Koekbakker produceer je al het droge banket binnen het bedrijf. Je za het hele proces van deegproductie tot het afbakken beheersen. Voornaamste...