Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakkerij brood (unsplash)

Beeld: Unsplash

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

Volgens het GfK stijgt de omzet van supermarkten en speciaalzaken niet meer, met de bakker als enige uitzondering. Dat bakkers hogere prijzen vragen kan volgens GfK een rol spelen bij het halen van meer omzet.

Naast bakkers doen ook kaaswinkels het relatief goed. Bij de groentezaak daalt de omzet sinds vorig jaar het hardst. Dat komt volgens GfK door de concurrentie van de supermarkt, waarbij het groenteassortiment vooraan in de winkel zit en erg groot is.

Meer lokaal

Tijdens de coronacrisis zijn mensen ook meer etenswaar lokaal gaan kopen, zoals direct bij de boer. Lokale producten werden tijdens de coronaperiode meer gepromoot. Ook hadden mensen meer tijd om naar de boer te gaan. Eerder maakte GroentenFruit Huis al bekend dat de verkoop van lokale groente en fruit in 2021 steeg met 20 procent.

Bron: Nu.nl

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief
Dossiers
Lees ook
Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Toename bakkers, viswinkels en slagerijen in 2021

Het afgelopen jaar is het aantal winkels voor het eerst sinds 2010 toegenomen. Dat blijkt uit cijfers van het CBS. Er zijn vooral winkels die voedingsmiddelen verkopen bijgekomen, zoals supermarkten, (banket)bakers, slijterijen en viswinkels.

‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

‘Bakkerij moet blijven voelen als warm bad’

Jitze Verloop neemt over een paar jaar de bakkerij van zijn ouders over. Hij riep altijd dat dit nooit zou gebeuren, maar nu denkt de 26-jarige daar anders over. Hij is de vierde generatie die De Bakkers van Verloop voortzet. Een gesprek met vader en zoon over de liefde voor de bakkerij en ondernemerschap.

‘We gaan voor eigen graan’

‘We gaan voor eigen graan’

Nederlands graan voor Nederlands brood: het kan. Als alle schakels in de keten zich inzetten, kan het brood van de Nederlandse bakkers in de toekomst standaard van eigen bodem komen.