Hoe dagvers is uw personeel?

Beko Advies_Patrick van Duijnhoven

Beko-Advies_Patrick-van-Duijnhoven-300x200 Onlangs waren we met een studiegroep van het M.O.C op bedrijfsbezoek. Een van de thema’s was: ‘De toekomst van de ambachtelijke bakkerij’. Op weg naar huis denk ik terug aan de bijeenkomst en passeren de woorden dagvers, inspiratiekaart en personeel.

In de dagelijkse praktijk stellen bakkerijondernemers mij vaak vragen op het gebied van personeel. Bijvoorbeeld hoe een dienstverband netjes kan worden beëindigd of over hoe om te gaan met een zieke medewerker en de re-integratie daarvan. Tijdens de bijeenkomst kwam vooral het tekort aan goed personeel ter sprake. Ook in de laatste editie van Cijfers & Trends voor de ambachtelijke bakkerijsector wordt de schaarste aan vakkundig personeel benoemd. En opnieuw hoor ik de ondernemers in de groep discussiëren: “Hoe kunnen we dit probleem oplossen?”

In de zomer van 2014 voorspelde Boston Consulting Group naar aanleiding van een onderzoek naar het functioneren van de arbeidsmarkt al een tekort aan goede vaklieden. De reden hiervoor zou zijn dat we vanaf 2020 te maken krijgen met een krimpende beroepsbevolking omdat de babyboomgeneratie massaal met pensioen gaat. Daarnaast zijn er uiteraard nog veel meer oorzaken aan te wijzen voor het tekort aan goed personeel. Maar dan hoor ik mijn moeder in mijn achterhoofd zeggen: “Als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er nog altijd drie naar jezelf!”

Terwijl ik mijn afslag op de snelweg mis komt het woord inspiratiekaart weer mijn gedachten binnen. Een van de aanwezigen kon het mooi verwoorden. Hij zei: “We kunnen achterover zitten of we kunnen actief worden. We waren er tenslotte allemaal zelf bij!” Dat vind ik prachtig. Een ondernemer die niet afwacht maar naar zichzelf kijkt en actie onderneemt om aan goede geschoolde medewerkers te komen. Hij vertelde mij na de bijeenkomst dat hij sinds een paar jaar rechtstreeks schakelt met de vakopleiding. Hij investeert tijdens de opleiding al in een goede relatie en ze staan bij wijze van spreken al bijna in de rij om bij hem stage te mogen lopen.

Je kunt als ondernemer niet meer stil in een hoekje zitten wachten tot het tekort aan medewerkers overwaait. Je zal niet alleen op zoek moeten naar nieuwe medewerkers maar ook moeten proberen om uw huidige, goede medewerkers te behouden. Stel uzelf eens oprecht de vraag hoe aantrekkelijk u bent als werkgever en waar het eigenlijk wel beter zou kunnen. De finale oplossing hiervoor heb ik ook niet, maar een proactieve houding in deze lijkt mij zeer essentieel.

Ondernemers vertellen graag vol trots over hun bezoek aan een vakbeurs, een nieuwe machine, een winkelinterieur of product. Ze praten echter veel minder vaak over hun personeel en dan met name over hoe trots ze op hun team zijn. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat dit niet zo is. Want het zijn wel diezelfde ondernemers die beamen dat hun personeel enorm belangrijk is voor hun onderneming.

Terugkijkend op een superleuke bijeenkomst parkeer ik mijn auto met opnieuw een vraag in mijn kop: “Hoe dagvers is uw personeel?”

Beko Advies logo_250 Patrick van Duijnhoven is Bedrijfseconomisch Adviseur bij Beko Advies en gespreksleider bij het M.O.C

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 20

Bakkers in de media - week 20

Het tekort aan personeel, jonge bakkers op Tholen en alles over desembrood. Wat kwam er deze week voorbij over de bakkersbranche in andere media?

‘Wacht niet tot je pensioenleeftijd met het regelen van bedrijfsopvolging'

‘Wacht niet tot je pensioenleeftijd met het regelen van bedrijfsopvolging'

Veel ondernemers denken (liever) niet na over wat er komt kijken bij stoppen met het bedrijf. Aan bedrijfsoverdracht zitten fiscale, juridische en vooral emotionele kanten. Het advies luidt: schakel deskundige hulp in en begin op tijd.

Zwijgen is zilver, communiceren is goud

Nog aan het bijkomen van de pandemie en ineens is daar het conflict tussen Rusland en Oekraïne, dat niet alleen dichtbij in kilometers is, maar ook door sociale media: een eindeloze stroom aan informatie waarbij we echt nieuws van fake nieuws moeten onderscheiden.