Hoe dagvers is uw personeel?

Beko Advies_Patrick van Duijnhoven

Beko-Advies_Patrick-van-Duijnhoven-300x200 Onlangs waren we met een studiegroep van het M.O.C op bedrijfsbezoek. Een van de thema’s was: ‘De toekomst van de ambachtelijke bakkerij’. Op weg naar huis denk ik terug aan de bijeenkomst en passeren de woorden dagvers, inspiratiekaart en personeel.

In de dagelijkse praktijk stellen bakkerijondernemers mij vaak vragen op het gebied van personeel. Bijvoorbeeld hoe een dienstverband netjes kan worden beëindigd of over hoe om te gaan met een zieke medewerker en de re-integratie daarvan. Tijdens de bijeenkomst kwam vooral het tekort aan goed personeel ter sprake. Ook in de laatste editie van Cijfers & Trends voor de ambachtelijke bakkerijsector wordt de schaarste aan vakkundig personeel benoemd. En opnieuw hoor ik de ondernemers in de groep discussiëren: “Hoe kunnen we dit probleem oplossen?”

In de zomer van 2014 voorspelde Boston Consulting Group naar aanleiding van een onderzoek naar het functioneren van de arbeidsmarkt al een tekort aan goede vaklieden. De reden hiervoor zou zijn dat we vanaf 2020 te maken krijgen met een krimpende beroepsbevolking omdat de babyboomgeneratie massaal met pensioen gaat. Daarnaast zijn er uiteraard nog veel meer oorzaken aan te wijzen voor het tekort aan goed personeel. Maar dan hoor ik mijn moeder in mijn achterhoofd zeggen: “Als je met één vinger naar een ander wijst, wijzen er nog altijd drie naar jezelf!”

Terwijl ik mijn afslag op de snelweg mis komt het woord inspiratiekaart weer mijn gedachten binnen. Een van de aanwezigen kon het mooi verwoorden. Hij zei: “We kunnen achterover zitten of we kunnen actief worden. We waren er tenslotte allemaal zelf bij!” Dat vind ik prachtig. Een ondernemer die niet afwacht maar naar zichzelf kijkt en actie onderneemt om aan goede geschoolde medewerkers te komen. Hij vertelde mij na de bijeenkomst dat hij sinds een paar jaar rechtstreeks schakelt met de vakopleiding. Hij investeert tijdens de opleiding al in een goede relatie en ze staan bij wijze van spreken al bijna in de rij om bij hem stage te mogen lopen.

Je kunt als ondernemer niet meer stil in een hoekje zitten wachten tot het tekort aan medewerkers overwaait. Je zal niet alleen op zoek moeten naar nieuwe medewerkers maar ook moeten proberen om uw huidige, goede medewerkers te behouden. Stel uzelf eens oprecht de vraag hoe aantrekkelijk u bent als werkgever en waar het eigenlijk wel beter zou kunnen. De finale oplossing hiervoor heb ik ook niet, maar een proactieve houding in deze lijkt mij zeer essentieel.

Ondernemers vertellen graag vol trots over hun bezoek aan een vakbeurs, een nieuwe machine, een winkelinterieur of product. Ze praten echter veel minder vaak over hun personeel en dan met name over hoe trots ze op hun team zijn. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat dit niet zo is. Want het zijn wel diezelfde ondernemers die beamen dat hun personeel enorm belangrijk is voor hun onderneming.

Terugkijkend op een superleuke bijeenkomst parkeer ik mijn auto met opnieuw een vraag in mijn kop: “Hoe dagvers is uw personeel?”

Beko Advies logo_250 Patrick van Duijnhoven is Bedrijfseconomisch Adviseur bij Beko Advies en gespreksleider bij het M.O.C

Lees alle columns van Beko Advies in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko OmzetBarometer signaleert grote verschillen tussen bakkers

Beko Advies maakt vandaag (16 juli) de resultaten van de Beko Omzet Barometer tot en met week 26  bekend. De resultaten geven een goed beeld van het eerste halfjaar van 2019. In de gegevens is rekening gehouden met het effect van de btw-verhoging. De gegevens van 2018 zijn omgerekend naar het nieuwe btw-tarief van 9%. Pasen vorig jaar erg vroeg,...

Haal alles uit je omzet deze zomer(vakantie)

Haal alles uit je omzet deze zomer(vakantie)

Kijk jij ook zo uit naar de zomer(vakantie)? Ga je op vakantie of blijf je lekker thuis en doorwerken? Hoe dan ook, als half Nederland op vakantie gaat, zien winkels hun omzet vaak dalen. Wat kun je doen om dit te voorkomen? Met de zomervakantie in het vooruitzicht zet de Stichting Ambachtelijke Bakkerij alvast een aantal tips voor jou op een rij! Tekst:...

Acht punten die van je winkel een experience maken

Acht punten die van je winkel een experience maken

Experience wordt steeds belangrijker voor een winkel. Klanten zijn op zoek naar een ervaring. Het begrip experience-economy is al twintig jaar geleden bedacht, maar het is nog steeds niet helemaal duidelijk wat een ‘ervaring’ precies is. Katelijn Quartier benoemt acht eigenschappen die van een winkel een experience maken.

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Banketbakker omgeving Veenendaal gezocht

Wij zijn op zoek naar banketbakker. Dit mag een zelfstandig werkende zijn maar ook een schoolverlater die op zoek is naar een leuke baan. Je komt in een team van...

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Zelfstandig werkend broodbakker, omgeving Hilversum

Je zal in een klein team gaan werken waar je als deegmaker/ broodbakker ingezet gaat worden. Je bent flexibel inzetbaar en wanneer nodig wissel je met collega's...

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Zelfstandig werkend banketbakker omgeving Harderwijk

Voor onze klant in de omgeving van Harderwijk zijn we per direct op zoek naar (ervaren) zelfstandig werkend banketbakker. Het betreft een fulltime functie, bij goed...