‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

Babs Bruil

Goede hygiëne hanteren moet volgens de wet, maar ik zie het ook als een essentiële dienst en verantwoordelijkheid richting mijn klanten. Ik zie nog te vaak dat mijn medewerkers dit niet zo ervaren. Hoe zorg ik dat zij deze verantwoordelijkheid ook voelen en ernaar handelen? 

Babs Bruil, kennisspecialist wet- en regelgeving: “Om uw medewerkers ook de toegevoegde waarde en noodzaak van een goede hygiëne te laten inzien, is het van belang het goede verhaal van hygiëne te vertellen. Dat begint met een goede instructie zodat alle medewerkers in de dagelijkse praktijk op een juiste manier werken. Geef voorbeelden wat er kan gebeuren als bepaalde stappen worden overgeslagen. En doe af en toe de handelingen met ze mee. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Houdt u regelmatig werkoverleg, neem dan hygiëne en voedselveiligheid op als vast agendapunt. Vraag om input van de medewerkers zodat het probleem maar ook de oplossing een gezamenlijk traject is. Denk er aan dat ook tijdelijke medewerkers een goede instructie nodig hebben. Werk met een vaste contactpersoon voor tijdelijke medewerkers in het bedrijf.

Betrokkenheid vergroten

Verdeel de praktische taken rond de invoering en naleving van de Hygiënecode over diverse deskundige en/of ervaren medewerkers. Hierdoor neemt de betrokkenheid toe, verloopt de invoering sneller en wordt het bereikte niveau gemakkelijker vastgehouden. Uw medewerkers kunnen zo knelpunten in de praktijk signaleren en werkbare oplossingen aandragen. Ook kunnen medewerkers elkaar dan aanspreken op wederzijdse taken en verantwoordelijkheden.

De kennis van medewerkers is te vergroten door ze een opleiding te geven. U kunt een externe adviseur of trainer uitnodigen in uw bedrijf om uitleg te geven over de Hygiënecode en hoe hiermee om te gaan. Of om de situatie in uw bedrijf te beoordelen en te bespreken.

Checklist

Als de Hygiënecode ingevoerd, is het belangrijk de werking te volgen. Controleer regelmatig of uw medewerkers de taken hebben verricht die u hen hebt gevraagd. Een handig hulpmiddel daarbij is een checklist. Maak het proces zo makkelijk mogelijk. Er bestaan online systemen die het papierwerk kunnen verminderen. Geef voldoende aandacht aan de ingevulde registratieformulieren. Zorg voor een open sfeer waardoor aandachtspunten gezamenlijk kunnen worden besproken, zonder dat mensen zich betrapt of aangevallen voelen.”

Lees ook
‘Op je handen zitten’

‘Op je handen zitten’

Tijdens een sollicitatiegesprek, voor de functie van manager human resources, werd mij op de valreep gevraagd: “O ja, hoe ga jij mij eigenlijk inspireren?” Voor ik het wist floepte het eruit: “Ik ga jou niet inspireren, dat doe je hopelijk zelf!”.

Aandacht voor volkoren tijdens de Week van het Brood 2022

Aandacht voor volkoren tijdens de Week van het Brood 2022

“Iedereen heeft soms een beetje volkoren nodig”. Met deze slogan wordt in de 3e week van januari 2022 de Week van het Brood geïntroduceerd. Een week waarin we iedereen in Nederland en België laten zien dat onze ‘gewone’ volkorenboterham de goede boost geeft die je af en toe nodig hebt.

De menselijke maat terug!

De menselijke maat terug!

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.