‘Help medewerkers hygiënisch te werken’

Babs Bruil

Goede hygiëne hanteren moet volgens de wet, maar ik zie het ook als een essentiële dienst en verantwoordelijkheid richting mijn klanten. Ik zie nog te vaak dat mijn medewerkers dit niet zo ervaren. Hoe zorg ik dat zij deze verantwoordelijkheid ook voelen en ernaar handelen? 

Babs Bruil, kennisspecialist wet- en regelgeving: “Om uw medewerkers ook de toegevoegde waarde en noodzaak van een goede hygiëne te laten inzien, is het van belang het goede verhaal van hygiëne te vertellen. Dat begint met een goede instructie zodat alle medewerkers in de dagelijkse praktijk op een juiste manier werken. Geef voorbeelden wat er kan gebeuren als bepaalde stappen worden overgeslagen. En doe af en toe de handelingen met ze mee. Goed voorbeeld doet goed volgen.

Houdt u regelmatig werkoverleg, neem dan hygiëne en voedselveiligheid op als vast agendapunt. Vraag om input van de medewerkers zodat het probleem maar ook de oplossing een gezamenlijk traject is. Denk er aan dat ook tijdelijke medewerkers een goede instructie nodig hebben. Werk met een vaste contactpersoon voor tijdelijke medewerkers in het bedrijf.

Betrokkenheid vergroten

Verdeel de praktische taken rond de invoering en naleving van de Hygiënecode over diverse deskundige en/of ervaren medewerkers. Hierdoor neemt de betrokkenheid toe, verloopt de invoering sneller en wordt het bereikte niveau gemakkelijker vastgehouden. Uw medewerkers kunnen zo knelpunten in de praktijk signaleren en werkbare oplossingen aandragen. Ook kunnen medewerkers elkaar dan aanspreken op wederzijdse taken en verantwoordelijkheden.

De kennis van medewerkers is te vergroten door ze een opleiding te geven. U kunt een externe adviseur of trainer uitnodigen in uw bedrijf om uitleg te geven over de Hygiënecode en hoe hiermee om te gaan. Of om de situatie in uw bedrijf te beoordelen en te bespreken.

Checklist

Als de Hygiënecode ingevoerd, is het belangrijk de werking te volgen. Controleer regelmatig of uw medewerkers de taken hebben verricht die u hen hebt gevraagd. Een handig hulpmiddel daarbij is een checklist. Maak het proces zo makkelijk mogelijk. Er bestaan online systemen die het papierwerk kunnen verminderen. Geef voldoende aandacht aan de ingevulde registratieformulieren. Zorg voor een open sfeer waardoor aandachtspunten gezamenlijk kunnen worden besproken, zonder dat mensen zich betrapt of aangevallen voelen.”

Lees ook
September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.

Meer volkoren in het schap?

Meer volkoren in het schap?

Volkoren zit de laatste jaren flink in de lift: de consumptie steeg van 38% in 2016 tot 47% in 2021. Volkoren is inmiddels de meest gegeten broodsoort in Nederland. Toch zijn er nog genoeg Nederlanders die de aanbevolen hoeveelheid brood niet halen of die kiezen voor een broodsoort die buiten de Schijf van Vijf valt. Er zijn dus nog genoeg Nederlanders...

WVLO: 5 tips om medewerkers wendbaar te krijgen

WVLO: 5 tips om medewerkers wendbaar te krijgen

Mijn bedrijf is klaar voor de volgende stap, maar ik krijg mijn medewerkers niet mee. Ik voel een afstand tussen de mensen van management en productie. Stuk voor stuk issues die te tackelen zijn met wendbaar vakmanschap. WVLO hield een masterclass, waaruit we 5 tips filterden.

Altijd op de hoogte blijven?

 

Abonneer
 

of

Meld je aan voor de nieuwsbrief