Footprint

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Vrijwel alles wat geproduceerd wordt, bestaat uit verschillende grondstoffen, die elk hun prijs kennen. In de bakkerij weten wij dat als geen ander - ieder jaar sta ik weer versteld van de discussie rondom grondstofprijzen. Het opvallendst vind ik die over de prijzen van amandelspijs. Best bijzonder om te zien dat daar uitgebreid over wordt onderhandeld, terwijl deze spijs over het algemeen geen substantieel onderdeel van de productie uitmaakt.

Beko en een deel van Grobak zijn destijds opgericht door coöperatieve bakkers die toen al in de gaten hadden dat samenwerken beter is dan individueel acteren. Met het wegvallen van verschillende kleinere grossiers is ook de positie van de inkooporganisaties in een ander daglicht komen te staan. Als ambachtelijke bakker moet je erop kunnen vertrouwen dat je van jouw leverancier het gewenste product krijgt tegen een voor jou acceptabele prijs. De goedkoopste ben je nooit; er is altijd wel iemand die je een bepaald product tegen een lagere prijs kan aanbieden: kijk maar naar de retail, die te lage prijzen rekent voor producten waaraan ze niets verdienen, maar die er wel voor zorgen dat de klant binnen is.

Maar niet alleen de prijs in euro’s speelt een rol. Een steeds belangrijkere factor bij inkoop is de footprint van ons product, en daarmee ook de footprint van de grondstoffen die wij gebruiken. De consument, en dus u ook, is zich er meer en meer bewust van dat we zuinig moeten zijn op de wereld waarin wij leven en waar we zorg voor dragen. De hoeveelheid brood die bijvoorbeeld dagelijks wordt weggegooid, past hier eigenlijk niet in. In het verleden zijn hier al tal van ideeën over ontwikkeld, maar het ei van Columbus zat er nog niet bij. Wellicht kunnen we als sector weer eens kijken naar de mogelijkheden, en zo onze ‘foodprint’ verkleinen?

Jos den Otter, Voorzitter NBOV

Lees alle columns van Jos den Otter in ons dossier!

Dossiers
Lees ook
NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

NBOV: Nog steeds omzetverlies bij bakkers

Bakkers hebben nog steeds last van de coronacrisis. Hoewel veel ambachtelijke bakkers meer klanten in de winkel zien, constateert 80 procent nog steeds een afname van de omzet uit het ‘derde kanaal’. 40 procent kampt nog steeds met een omzetverlies van gemiddeld 20 procent. Dat blijkt uit de enquête van NBOV.

Samenwerking Zeelandia en Bakon Food Equipment

Samenwerking Zeelandia en Bakon Food Equipment

De Zeeuwse bedrijven Koninklijke Zeelandia en Bakon Food Equipment tekenden op 1 juli een samenwerkingsovereenkomst. Onder de merknaam bazz. bieden ze verschillende bakkerijmachines aan op zowel de nationale en internationale markt.

Mede-werkers

Mede-werkers

Dit is mijn laatste column voor Bakkers in bedrijf. Na bijna 10 jaar voorzitter van de NBOV te zijn geweest, is het tijd voor een nieuwe uitdaging. Ik weet nog niet hoe die eruitziet; hoewel ik uitdagingen genoeg heb, is er nog niets concreets op mijn pad gekomen. Maar: als je geen deuren sluit, heb je ook geen tijd om nieuwe te openen.

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Zelfstandig werkend broodbakker, Groningen

Wat ga je doen?Voor deze bakkerij zijn wij per direct op zoek naar een zelfstandig werkende broodbakker. Het betreft een fulltime functie voor langere tijd. Ook...

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Volendam

Wat ga je doen?In deze fulltime functie voor lange termijn zal je bezig zijn met het bakken van diverse broodsoorten. Door overname is er momenteel behoeft aan extra...

Broodbakker ambachtelijk met aansturende capaciteiten omgeving Arnhem

Broodbakker ambachtelijk met aansturende capaciteiten omgeving Arnhem

Wat ga je doen?Je gaat aan de slag als allround broodbakker waarbij je naast alle reguliere werkzaamheden ook ondersteunt in het aansturen van de bakkers. Hierbij...