Die eerste indruk

Sandra Pluim_Stichting Ambachtelijke Bakkerij_groot

Ik wens je veel medewerkers! Een wens die een negatieve klank en betekenis heeft, maar die momenteel toch best relevant is. Horeca­zaken zitten na maandenlange sluiting meer dan ooit te springen om goede medewerkers en ook ambachtelijke bakkers zijn naarstig op zoek naar collega’s.

Tijdens de zomermaanden zullen er diverse vakantiekrachten in je bedrijf aan het werk zijn. Zij zijn er wellicht tijdelijk, maar toch is het belangrijk om ook in hen te investeren. Iedere medewerker op de winkelvloer kan je bedrijf namelijk maken of kraken. Zij zijn voor je klanten het eerste aanspreekpunt en een van de belangrijkste (communicatie)factoren tijdens hun bezoek. Zorg daarom dat ook je tijdelijke krachten een uitstekende indruk achterlaten. Dat zij mogelijk niet alles weten, is niet erg. Het gaat er vooral om dat zij weten hoe zij met vragen én met de klant moeten omgaan.

Hoe werk jij tijdelijke krachten in? Besteed je voldoende aandacht aan hen? Kennen ze je producten, weten ze welke verpakkingen ze moeten gebruiken, waar ze alles wat ze nodig hebben kunnen vinden? Weten ze waar ze terechtkunnen met vragen en wie zij moeten inschakelen wanneer er bijvoorbeeld een ontevreden klant of een medewerker van de NVWA voor hun neus staat? Voor jou is zoveel vanzelfsprekend binnen het bedrijf. Voor nieuwe krachten, zeker wanneer ze nog jong zijn, is alles nieuw en vaak ook indrukwekkend.

Wie geen tijd neemt om een medewerker fatsoenlijk in te werken, zal later zeer waarschijnlijk tijd moeten maken voor het afhandelen van klachten of het oplossen van problemen. Neem daarom de rust en de ruimte om je vakantiehulpen vertrouwd te maken met je bedrijf – zelfs als je weet dat ze hooguit zes weken bij je rondlopen. Ook zij maken een indruk op je klant. Dan kan het maar beter een heel goede indruk zijn.

Ik wens je een mooie zomer toe, met veel medewerkers!

Sandra Pluim,
coördinator Stichting Ambachtelijke Bakkerij

 

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij
Tel. 088 - 66 693 33
info@ambachtelijkebakkerij.nu

Lees ook
Bakkers in de media – week 16

Bakkers in de media – week 16

Pasen in de bakkerij, 125 jarig jubileum bakker Out en Stichting Ambachtelijke Bakkerij geeft tips voor social media. Wat kwam er de afgelopen week voorbij in de media over de bakkersbranche?

NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

Het totale broodvolume in Nederland is in 2021 met -4,2% gedaald naar een totaal van 783.388.000 kg. In 2020 was dit nog 817.617.000 kg. Zo laten de nieuwste GfK-cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) zien.

Nieuwe indeling en automatisering voor Bakkerij De Lekkerbek: "Bakken is leuker dan verbouwen"

Nieuwe indeling en automatisering voor Bakkerij De Lekkerbek: "Bakken is leuker dan verbouwen"

Van 250 naar ruim 2000 vierkante meter. Bakkerij De Lekkerbek in Gronsveld van Ruud en René Mingels is dankzij de nieuwbouw acht keer zo groot geworden. Van idee tot realisatie duurde het hele proces drie jaar. Vooral in de voorbereiding moesten de broers de nodige hobbels nemen.