Die eerste indruk

Sandra Pluim_Stichting Ambachtelijke Bakkerij_groot

Ik wens je veel medewerkers! Een wens die een negatieve klank en betekenis heeft, maar die momenteel toch best relevant is. Horeca­zaken zitten na maandenlange sluiting meer dan ooit te springen om goede medewerkers en ook ambachtelijke bakkers zijn naarstig op zoek naar collega’s.

Tijdens de zomermaanden zullen er diverse vakantiekrachten in je bedrijf aan het werk zijn. Zij zijn er wellicht tijdelijk, maar toch is het belangrijk om ook in hen te investeren. Iedere medewerker op de winkelvloer kan je bedrijf namelijk maken of kraken. Zij zijn voor je klanten het eerste aanspreekpunt en een van de belangrijkste (communicatie)factoren tijdens hun bezoek. Zorg daarom dat ook je tijdelijke krachten een uitstekende indruk achterlaten. Dat zij mogelijk niet alles weten, is niet erg. Het gaat er vooral om dat zij weten hoe zij met vragen én met de klant moeten omgaan.

Hoe werk jij tijdelijke krachten in? Besteed je voldoende aandacht aan hen? Kennen ze je producten, weten ze welke verpakkingen ze moeten gebruiken, waar ze alles wat ze nodig hebben kunnen vinden? Weten ze waar ze terechtkunnen met vragen en wie zij moeten inschakelen wanneer er bijvoorbeeld een ontevreden klant of een medewerker van de NVWA voor hun neus staat? Voor jou is zoveel vanzelfsprekend binnen het bedrijf. Voor nieuwe krachten, zeker wanneer ze nog jong zijn, is alles nieuw en vaak ook indrukwekkend.

Wie geen tijd neemt om een medewerker fatsoenlijk in te werken, zal later zeer waarschijnlijk tijd moeten maken voor het afhandelen van klachten of het oplossen van problemen. Neem daarom de rust en de ruimte om je vakantiehulpen vertrouwd te maken met je bedrijf – zelfs als je weet dat ze hooguit zes weken bij je rondlopen. Ook zij maken een indruk op je klant. Dan kan het maar beter een heel goede indruk zijn.

Ik wens je een mooie zomer toe, met veel medewerkers!

Sandra Pluim,
coördinator Stichting Ambachtelijke Bakkerij

 

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Stichting Ambachtelijke Bakkerij
Tel. 088 - 66 693 33
info@ambachtelijkebakkerij.nu

Lees ook
Bakkers in de media – week 18

Bakkers in de media – week 18

De meesterexamens, tekort aan personeel en kleinere porties en ander deeg vanwege hoge prijzen. Wat kwam er deze week voorbij over de bakkersbranche in andere media?

Bakkerij Dunselman nieuwe eigenaar Bakkerij Bellis

Bakkerij Dunselman nieuwe eigenaar Bakkerij Bellis

Bakkerij Dunselman neemt vanaf 4 juli Bakkerij Bellis in Hippolytushoef over. Sinds het overlijden van Edwin Bellis in november 2021 runde zijn partner Audrey het bedrijf. Om de continuïteit van de bakker op Wieringen te waarborgen, startte begin dit jaar de zoektocht naar een geschikte opvolger.

Cursussen bij het IJscentrum Najaar 2022

Cursussen bij het IJscentrum Najaar 2022

Er staan weer nieuwe cursusdata op de agenda van het IJscentrum. Komend najaar staan onder andere cursus ijsbereider, gespecialiseerd ijsbereider en Meesterlijke taarten op het programma. Daarnaast komen er ook weer verschillende specials aan.