Taste Tomorrow van Puratos is het grootste wereldwijde consumentenonderzoek op het gebied van brood, patisserie en chocolade. Dit onderzoek wordt gehouden in 44 landen en er nemen zo’n 19.000 mensen aan deel. De komende tijd zullen we verschillende thema’s behandelen omtrent de verschillende belangrijke trends die we in de markt zien. De eerste trend: ultiem gemak.
Ultiem gemak
We zien dat de COVID-19 crisis het online kopen en online leveren van oplossingen in een stroomversnelling heeft gebracht. Dit zagen we al in de pre-COVID periode, maar de evolutie die we zagen is veranderd in een revolutie.
In verschillende landen zien we al bestellingen bezorgd worden door drones, maar ook in Nederland zien we bijvoorbeeld steeds meer bedrijven die bezorgrobots inzetten. Bijna de helft van de ondervraagde Nederlanders gaf aan dat zij vinden dat alle winkels en restaurants een mogelijkheid moeten bieden om thuis te bezorgen.
Ook in de bakkerijsector zien we steeds meer bakkers die een online webshop hebben of waar u online kunt bestellen en dan kunt afhalen, een brood-/banketautomaat buiten hebben staan (u kunt uw brood op elk gewenst moment afhalen) of uiteraard het ultieme gemak; Bakkers waar u online bestelt en het thuis laat bezorgen. Waar we in de tijd van Corona de opkomst van online winkels in de bakkerijsector zagen als een “veilige” manier van verkopen, zien we nu steeds meer dat de webshop een extra verkoopkanaal kan zijn of, samen met sociale media, een bron van inspiratie. We zien een ontwikkeling dat steeds meer winkels inzetten op fygital (=combinatie van fysieke winkel en digitaal aanbod).
We zijn benieuwd welke bakkerij als eerste zal bezorgen met een drone of bezorgrobot!