'Ik ben erop gebrand om de bakker te ontzorgen'

Frans van der Koogh_Veenhuizen

Frans van der Koogh begint deze maand als Commercieel Adviseur bij Veenhuizen, waarbij hij zich zal richten op de bakkerijen in het MKB. Op zijn veertiende stond hij al iedere zaterdag in de bakkerij. De bakkersbranche kent dus geen geheimen voor hem. “Tijdens mijn carrière heb ik vaak aan de grondstoffen kant gezeten, maar de techniek heeft me altijd geïnteresseerd.”

Van jongs af aan wist Frans dat hij iets rondom de bakkerij wilde doen. Hij koos voor de bakkersopleiding en bouwde ervaring op in verschillende bakkerijen. Toen hij de kans kreeg om bij een grondstoffenleverancier aan de slag te gaan, greep hij deze met beide handen aan.

“Uiteindelijk heb ik bij de drie grootste grondstoffenleveranciers in Nederland gewerkt.” Volgens Frans zijn er maar weinig mensen die dit kunnen zeggen. Het grootste verschil tussen grondstoffen en machines? “Een bakker koopt veel vaker grondstoffen. Een nieuwe oven koop je maar één keer in de 15 jaar. De relaties zijn dus meer gericht op de lange termijn.”  

De bakker ontzorgen

Het werk als Commercieel Adviseur is afwisselend. Frans: “Ik stel me zo voor dat ik in de auto zit en een belletje krijg van iemand die een compleet nieuwe bakkerij wil opzetten. Vervolgens ga ik daarheen om te inventariseren en te adviseren en daarna ga ik dit plan uitwerken.” Door veel te netwerken zorgt Frans ervoor dat potentiële klanten hem weten te vinden.

Overigens is verkopen niet zijn voornaamste doel. “Ik ben er vooral op gebrand om de bakker te ontzorgen en dit past ook bij de filosofie van Veenhuizen. We lossen problemen op. En de producten die we hiervoor gebruiken zijn ovens, rijskasten, koelingen, werkbanken etc. Dit zit ‘m bijvoorbeeld in het meedenken en vragen naar de behoeften van de klant. Op die manier wil ik echt van meerwaarde zijn voor die bakker.”

Een paar uur meedraaien

Volgende week gaat Frans een paar uur meedraaien in de bakkerij van Kees van der Woerd om te leren hoe een zeer tevreden klant werkt met zijn nieuwe MIWE oven.

Tijdens zijn bezoek kijkt dan of alles goed gaat met de machines. “Door de telefoon is het moeilijk om een compleet beeld te krijgen of de juiste vragen te bedenken. Wanneer de bakker aangeeft dat de oven niet bakt… Wat betekent dat dan? Sta je er zelf naast, dan zie je meteen wat hij bedoelt: het brood komt er te licht uit."

Waar hij in zijn werk graag de tijd neemt om als soort regisseur van de klantbehoefte te fungeren, zoekt Frans in zijn privéleven juist de snelheid op. De Formule 1 is een gezamenlijk hobby van hem en zijn 15-jarige zoon en op de kartbaan nemen ze het al jaren tegen elkaar op. De winnaar? “Sinds kort rijdt hij mij eruit.”

Lees ook
Kredietunie Bakkerij Ondernemers koppelt kredietnemers aan coach

Kredietunie Bakkerij Ondernemers koppelt kredietnemers aan coach

Bakkers die geld tekortkomen om bijvoorbeeld een bedrijf over te nemen, een filiaal te openen of een grote investering te doen, kunnen aankloppen bij de Kredietunie Bakkerij Ondernemers. “De KBO is gezien de rente een relatief dure vorm van financieren, maar je treft er branchegenoten die jou als bakker én als ondernemer verder helpen”, aldus kredietnemer...

Waar blijven onze studenten?

Waar blijven onze studenten?

Afgelopen weekend wilde ik lekker op het terras van mijn favoriete koffietentje gaan zitten voor een verse cappuccino, maar ik bleek er alleen een koffie te mogen afhalen. De reden? Personeelstekort. Twee dagen later wilde ik eindelijk mijn plannen voor een kleine verbouwing thuis in daden omzetten. Maar toen ik mijn vaste aannemer belde om mijn ideeën...

Twaalfduizend busbroden per uur

Twaalfduizend busbroden per uur

‘Deeg-sheeting’, robots, reproduceerbaarheid, meer broodsoorten en hygiëne: het zijn een paar technieken en ontwikkelingen die het industrieel bakken van brood de afgelopen twintig jaar flink hebben veranderd. Aart-Jan Hartman, commercieel directeur van Kaak, vertelt hoe brood toch ook een ambachtelijk product bleef.