Samen

Bakkers in bedrijf_Foto Jos den Otter_uitsnede

Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter_uitsnede-300x225 Het kán: samenwerken in de branche voor een collectief hoger doel. Onlangs zijn de plannen voor de Europese broodcampagne ‘Brood. Goed verhaal’ onthuld. Vanaf maart worden miljoenen Nederlandse en Belgische consumenten ’getrakteerd’ op een waar mediaoffensief waarin brood de hoofdrol speelt. Alles met het doel de broodconsumptie op peil te houden. Na lange tijd stabiel te zijn gebleven, is de broodconsumptie in de afgelopen jaren sluipend toch met zo’n 10 procent gedaald. Met dank aan broodvervangers, ‘experts’ die alles van brood menen te weten en sociale media, waarop nogal eens ongenuanceerde berichten zijn te lezen. Tijd voor actie dus.

Na een lange aanlooptijd (vanaf 2015!) is nu het moment gekomen waarop de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche de handen ineen hebben geslagen. Met flinke financiële steun van de Europese Unie wordt brood de komende drie jaar volop in de schijnwerpers gezet via tv, radio, website, sociale media, proeverijen, evenementen en Brood.net. Het zou mooi zijn als deze aanpak ‘van langere adem’ ons prachtige product brood weer volop op de kaart zet. Want brood moet een onderdeel blijven van onze dagelijkse voeding. Het bevat bouwstoffen, levert energie, is lekker en niet duur. Wat wil een mens nog meer.

De samenwerking is uniek te noemen. Zo’n beetje alle brancheorganisaties in Nederland en België in ambacht, industrie, grondstoffen en maalderij doen mee. Tot 2020 trekken we gezamenlijk op. En wat zou er mooier zijn als we gezamenlijk ook echt ons doel kunnen bereiken. Stiekem denk ik dan niet alleen aan het stabiliseren van de broodconsumptie, maar misschien ook aan een beetje groei.

Zou deze internationale samenwerking een voorbeeld kunnen zijn voor een constructieve samenwerking tussen onze organisaties in de bakkerijsector op nationaal niveau? Wie weet, doet goed voorbeeld goed volgen...

Lees ook
Manifest voor de Nederlandse Bakkerijketen Samenwerking: vijf vragen

Manifest voor de Nederlandse Bakkerijketen Samenwerking: vijf vragen

Op donderdag 11 februari zetten vijf partijen uit de Nederlandse bakkerijsector hun handtekening onder een nieuw document: het Manifest voor de Nederlandse Bakkerijketen Samenwerking. Het is het concrete resultaat van een jarenlange aanloop naar meer samenwerking binnen de branche. Maar hoe concreet wordt de output?

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Sociale media blijven waardevol platform voor gratis klantcontact

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Sociale media blijven waardevol platform voor gratis klantcontact

Wereldwijd maken inmiddels 3,8 miljard mensen gebruik van sociale media. En door de uitbraak van corona besteden mensen meer tijd dan ooit tevoren op deze platforms. Hoe kun je hier als ambachtelijke bakker optimaal op inspelen?

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Tips van Gisèle Rebel voor online verkoop

Veel foodondernemers zijn actief op Facebook en Instagram om hun producten aan te prijzen. Ze vergeten daarbij hun verhaal te vertellen; teksten schrijven voor social media vinden ze lastig. Voormalig slagersvrouw Gisèle Rebel helpt ondernemers in de food- en horecabranche om meer (online) omzet te maken via Facebook, Instagram, nieuwsbrieven en hun...

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...