Bakkers-in-bedrijf_Foto-Jos-den-Otter_uitsnede-300x225 Het kán: samenwerken in de branche voor een collectief hoger doel. Onlangs zijn de plannen voor de Europese broodcampagne ‘Brood. Goed verhaal’ onthuld. Vanaf maart worden miljoenen Nederlandse en Belgische consumenten ’getrakteerd’ op een waar mediaoffensief waarin brood de hoofdrol speelt. Alles met het doel de broodconsumptie op peil te houden. Na lange tijd stabiel te zijn gebleven, is de broodconsumptie in de afgelopen jaren sluipend toch met zo’n 10 procent gedaald. Met dank aan broodvervangers, ‘experts’ die alles van brood menen te weten en sociale media, waarop nogal eens ongenuanceerde berichten zijn te lezen. Tijd voor actie dus.

Na een lange aanlooptijd (vanaf 2015!) is nu het moment gekomen waarop de Nederlandse en Belgische bakkerijbranche de handen ineen hebben geslagen. Met flinke financiële steun van de Europese Unie wordt brood de komende drie jaar volop in de schijnwerpers gezet via tv, radio, website, sociale media, proeverijen, evenementen en Brood.net. Het zou mooi zijn als deze aanpak ‘van langere adem’ ons prachtige product brood weer volop op de kaart zet. Want brood moet een onderdeel blijven van onze dagelijkse voeding. Het bevat bouwstoffen, levert energie, is lekker en niet duur. Wat wil een mens nog meer.

De samenwerking is uniek te noemen. Zo’n beetje alle brancheorganisaties in Nederland en België in ambacht, industrie, grondstoffen en maalderij doen mee. Tot 2020 trekken we gezamenlijk op. En wat zou er mooier zijn als we gezamenlijk ook echt ons doel kunnen bereiken. Stiekem denk ik dan niet alleen aan het stabiliseren van de broodconsumptie, maar misschien ook aan een beetje groei.

Zou deze internationale samenwerking een voorbeeld kunnen zijn voor een constructieve samenwerking tussen onze organisaties in de bakkerijsector op nationaal niveau? Wie weet, doet goed voorbeeld goed volgen...

Altijd op de hoogte blijven?