Macarons, cannoli of koekjesdeeg stimuleren bijverkoop

7 november 2023 Bianca Roemaat Only Cannoli
Wie ijs verkoopt, kan in de wintermaanden deze producten deels vervangen door chocolade, oliebollen of donuts. Maar denk ook eens aan cannoli, macarons of bolletjes koekjesdeeg. Goede margemakers waar je weinig schapruimte voor nodig hebt maar die je wel moet promoten.

‘Leave the gun, take the cannoli’. Wie kent deze zin uit de Italiaanse filmklassieker ‘The Godfather’ niet? Hoe bekend deze oneliner ook mag zijn, 8 van de 10 Nederlanders weet niet wat cannoli zijn, vertelt Andy van den Dungen, eigenaar en oprichter van Only Cannoli. In 2016 startte deze liefhebber van Italiaanse delicatessen met het maken en verkopen van deze Siciliaanse koekjes. “Veel Nederlanders verwarren de cannoli met cannelloni. Maar dat is iets heel anders.”
Daarom heeft Van den Dungen een totaalconcept bedacht. “Je moet laten zien wat het is, dan bestellen mensen het.” Vanuit een glasvitrine die je op je counter zet, verkoop je de koekjes in de speciale Only Cannoli-doosjes. Hiervoor betaal je een bedrag vanaf € 385 tot €450 en krijg je 4 tot 6 smaken cannoli plus nog een aantal promotie- en schoonmaakmiddelen zoals smaakkaartjes, een schrijfbordje, schoonmaakpapier en een tangetje.

Rendement

Binnen een week heb je die investering terugverdiend, belooft de eigenaar van het cannoli-concept. “Als je een ijssalon hebt met een winst van een ton op 100 meter verkoopoppervlakte, behaal je 1000 euro rendement per meter. Voor onze niet-gekoelde vitrine van €450 heb je halve meter ruimte in je winkel nodig. Daarmee verdien je €7500. Dat is 14 keer zoveel rendement per meter. De inkoopprijs van de cannoli bedraagt 90 eurocent per koekje. Verkoop je 100 tot 200 van deze koekjes in de week voor een verkoopprijs tussen de 1,95 en 2,95 dan verdien je makkelijk 6000 tot 7000 euro erbij.” 
De Italiaanse koekjes (met vulling) zijn 11 maanden houdbaar buiten de koeling. In het productiebedrijf in Uithoorn vullen ze de koekjes uit Sicilië met de spuitzak. De vullingen bestaan uit smaken zoals: pistache, limoncello, karamelzeezout, amaretto, stracciatella en zabaglione. Door het toevoegen van olie en suikers blijft de vulling elf maanden houdbaar.

Macarons (© Dutch Homemade Macarons)

Macarons

Naast deze Italiaanse lekkernij, heeft de Franse macaron in veel ijssalons en bakkerswinkels zijn intrede gedaan. Latif Allaoui van Dutch Homemade Macarons ‘m More begon er in 2013 mee. Eerst maakten ze deze alleen voor hun eigen winkels en vanaf 2016 ook voor andere afnemers.
Wat in eerste instantie bedoeld was om de wintermaanden mee te overbruggen, is inmiddels een ‘lekker klein gebakje’ waarmee je het hele jaar door kunt ‘knallen’: “In december maar ook in augustus zien we een piek in de verkoop. In die maanden is er veel traffic in de winkels en wie een ijsje gaat halen in augustus, neemt vaak een doosje met een paar macarons voor thuis of als cadeau mee. Zo verkoop je meer dan alleen een ijsje en krijg je een hogere besteding per klant.”
Op die manier kun je als ijssalonhouder of bakker de omzet vergroten, vindt Allaoui. De marge op het product is goed: gemiddeld een euro per macaron. Wat je nodig hebt, is 70 tot 100 centimeter schapruimte.

Bedenk thema’s

Om je winteromzet een impuls geven, moet je acties bedenken, vertelt Henk van den Braken, managing partner van Baker’s Dough die ook werkzaam is bij een reclamebureau. Zijn advies: speel met smaken in op feestdagen. Pumpkin Spice Cookie Dough (pompoenkruiden zoals kaneel) past goed bij Halloween. Gingerbread cookie dough ( gemberkoekjes en peperkoeksmaak) voor kerst en sinterklaas. “Bedenk speciale acties zoals ‘Cookie Dough Fridays of ‘Winter Cookie Dough Special’. Hierdoor moedig je mensen aan om terug te blijven komen en nieuwe smaken te proberen.”

Diepgevroren

Wie een gebaksvitrine heeft, kan de macarons op een temperatuur van 5 tot 10 graden bewaren. In de koeling zijn ze zeven tot acht dagen houdbaar, in de diepvries een jaar. Omdat de macarons diepgevroren worden aangeleverd, kun je ze naast het ijs in je vitrine leggen. Ook is het mogelijk om een op maat gemaakte macaronsvitrine aan te schaffen.
De macarons van Dutch Homemade worden gemaakt in Zwanenburg. Ze zijn een groter en zwaarder dan gebruikelijk. “Door het hoge gehalte aan amandelmeel en de royale vulling blijven ze lekker chewie, drogen ze minder snel uit en hebben ze een heerlijke bite!”, vindt Allaoui.
In totaal zijn er 26 smaken macarons in het assortiment van Dutch Home Made. “Ik adviseer altijd om tussen de 12 tot 14 smaken aan te bieden en daarbij een goede keuze te maken uit de kleurcombinaties. 70 tot 80 procent wordt namelijk gekocht op kleur. Vooral kinderen lopen er meteen op af. Die kleuren spreken tot de verbeelding en hebben aantrekkingskracht.”
Inmiddels worden de macarons bij zo’n 600 verkooppunten in binnen- en buitenland verkocht. Dutch Home Made biedt een totaal-concept aan met verpakkingen en POS- materialen voor haar afnemers. Daarnaast heeft Dutch Homemade zes franchisewinkels en vijf filialen in eigen beheer. Sinds kort zijn er ook cannoli’s uit Zuid-Italië in het assortiment opgenomen.

Koekjesdeeg

Behalve de Franse en Italiaanse koekjes, biedt het uit Amerika afkomstige cookie dough (koekjesdeeg) verkoopkansen voor ijsbereiders (en bakkers) in de winterperiode. Via het ijsmerk Ben & Jerry’s is koekjesdeeg bekend geworden. In Nederland wordt het sinds twee jaar op de markt gebracht door Baker’s Dough. 
Vanuit een bakkerij in Leusden maakt deegspecialist Janet Gouw de verse producten. “Het gaat om koekjesdeeg dat de meeste mensen wel kennen uit het voorstadium als je taart of koekjes gaat maken”, vertelt ze. Baker’s Dough is echter bereid zonder eieren en de bloem is vooraf verhit. Zodoende kun je het voedselveilig consumeren. Afgedekt in de koeling is het deeg acht dagen te bewaren. Vries je het in, dan is de houdbaarheid vier maanden.

Baker's Dough (© Baker's Dough)

Verschillende smaken

Net als bij Ben & Jerry’s kunnen ijsbereiders het deeg door hun ijs scheppen of in een ijscoupe verwerken. Je kunt er ook je bubble-wafel of oliebol mee vullen, tipt Gouw. Er zijn verschillende smaken beschikbaar zoals apple pie, brownie caramel, chocolate chip, cinnamon sugar en red velvet. “Voor een paar klanten maak ik smaken op maat.”
Met het oog op de winter, kun je Baker’s Dough net als een bolletje ijs, aanbieden in een bakje of hoorntje, vertelt Henk van den Braken, managing partner van Baker’s Dough.

Makkelijk schepbaar

Hij adviseert wel om het rauwe koekjesdeeg in een aparte (opzet)vitrine te presenteren en net als een bolletje ijs te scheppen. Het deeg is makkelijk schepbaar bij 2 tot 12 graden Celsius. Omdat het mondgevoel minder koud is, leent dit product zich prima voor de wat koudere dagen.
Of denk eens aan een combinatie met koffie: “In plaats van de gangbare appeltaart, serveer je er een bolletje apple pie erbij”, oppert Van den Braken. Daarnaast raadt hij aan om via vitrienkaartjes, posters en menukaarten aan klanten kenbaar te maken dat ze Bakers Dough kunnen kopen. Hiervoor heeft het koekjesdeegmerk verschillende promotiematerialen. 

Siciliaanse lekkernij

Voor een ijssalonhouder is een assortiment van 8 verschillende smaken cannoli voldoende, tipt Andy van den Dungen van Only Cannoli. Een variant met ricotta (gezoete schapenkaas) verkoopt hij niet. Het mag dan de traditionele en originele zijn, maar in Nederland valt deze variant niet in de smaak. Cannoli zijn van origine een Siciliaanse lekkernij. Deze werd gegeten vlak voor de vastentijd begon. Inmiddels is het een in heel Italië een bekende delicatesse.
Dit artikel verscheen eerder op: Vakblad IJS!

Altijd op de hoogte blijven?