Klanten nemen eigen broodzak mee. Waar let u op?

7 november 2023 Pauline Houtsma (NBC) Bilal Sheikh via Unsplash
Neemt een klant een ­eigen broodzak mee naar de winkel? Dit duurzame gebaar vraagt wat extra aandacht van u. 

Consumenten zijn steeds bewuster bezig met hun milieu-impact. Vooral verpakkingen zijn een onderwerp waar zij kans zien om zelf iets aan bij te dragen. We zien dan ook een opkomst van alternatieven voor de plastic broodzak. Klanten vragen bij het kopen van brood om een papieren zak of nemen zelf een herbruikbare broodzak mee.

Herbruikbare broodzakken

Steeds vaker komen klanten bij de bakkerij met een eigen broodzak van katoen of papier. Online vinden ze veel informatie over herbruikbare broodzakken van kunststof of natuurlijke vezels. Ook worden de standaard plastic broodzakken soms hergebruikt. Hoewel plastic broodzakken niet de grootste milieu-impact hebben in de broodketen, is dit iets waar consumenten een verbeterpunt zien. Als sector moedigen we bewustwording en het maken van duurzame keuzes aan, maar het gebruiken van herbruikbare broodzakken vraagt wel wat alertheid van bakkerijpersoneel.

Let op de hygiëne

Wanneer u eigen broodzakken gebruikt, kunt u de hygiëne waarborgen. Dit is iets lastiger als klanten hun eigen broodzak meenemen. Let er dus op dat de zak die de klant meeneemt onbeschadigd en schoon is, dat wil zeggen: vrij van kruimels, andere etensresten, vocht of vuil. Meegebrachte verpakkingen die beschadigd of niet schoon zijn kunt u beter niet aannemen, want die kunnen een besmettingsbron zijn voor uw winkel of producten. Bespreek met uw medewerkers het belang van regelmatig handen wassen en het schoonhouden van de toonbank.

Meer doen?

Omdat dit klanten zijn die duurzaamheid belangrijk vinden, kunt u als bakker of bakkerijmedewerker met ze meedenken en zo de impact van hun acties vergroten. Geef ze bijvoorbeeld bewaartips of oud-broodrecepten om verspilling tegen te gaan. Of beter nog: kijk wat u kunt doen om uw winkel, proces of energieverbruik milieuvriendelijker te maken. Daar heeft het NBC onder andere factsheets voor uitgebracht in het project Brood & Duurzaamheid (te vinden op nbc.nl).

Plastic niet per se slecht

Verpakking heeft een slecht imago en dan vooral plastic. Papier en (biologisch) katoen scoren beter bij de consument. Helaas zijn zij zich vaak niet bewust van de belangrijke functie van verpakking wat betreft het voorkomen van verspilling en de rol bij voedselveiligheid. In een plastic zak blijft brood langer vers en is het ook in te vriezen. Dit gaat dus verspilling tegen. Katoen, en in mindere mate papier, laat veel lucht door waardoor brood eerder uitdroogt. Plastic zakken zijn ook beter herbruikbaar dan bijvoorbeeld papier, wat makkelijker scheurt en niet tegen vocht kan. Plastic is dus geen ramp, mits het goed gerecycled wordt. 

Pauline Houtsma
Kennisspecialist Hygiëne en wetgevingHet NBC is er om de bakkerijsector verder te helpen. Dat doen wij onder meer door regels en wetgeving te vertalen naar de praktijk via artikelen en praktische hulpmiddelen. Heeft u een vraag, neem dan contact met mij op via kennis@nbc.nl

Altijd op de hoogte blijven?