‘Jongeren krijg je lastig naar de bakker’

27 september 2023 Charlotte Kwakkelstein
Féra de Vries (18) is in 2022 kampioen Brood- en banketbakken geworden bij de Jeugd Vakwedstrijden. Ze werkt in een bakkerij en is momenteel bezig met afstuderen voor de opleiding Boulangerie. Ze vertelt over haar werk en hoe zij de toekomst van bakkers ziet.

Ik werk in de bakkerij By Boonstra en ik volg de opleiding tot boulanger. Ik sta niet in de winkel, maar maak achter in de bakkerij alle producten, vooral de croissants en desembroden. Dat vind ik heel leuk en ik kan daarmee oefenen voor mijn opleiding. Ik ben zeker van plan om vaker aan wedstrijden mee te doen. De uitdaging om een zo goed mogelijk product te presenteren blijf ik spannend vinden. Ik ben nog zoekende naar wat ik later wil doen. Ik weet niet of het reëel is om nog een eigen bakkerij te starten, omdat steeds meer bakkers de deuren moeten sluiten.
Ik vind het lastig dat alles steeds duurder wordt, ook in de bakkerijbranche. Dat maakt het voor het ambacht steeds moeilijker om te concurreren met de supermarkt. De producten van een supermarkt lijken ook steeds meer op het ambachtelijk brood van een bakker. Zeker de normale consument ziet geen verschil. Het brood van een supermarkt is daarnaast ook goedkoper. 
Ik denk niet dat er een verschil is tussen de jonge generatie bakkers en de bakkers die al lang in het vak zitten. Ik merk geen verschil tijdens het werken. Het wordt voor de jonge 
generatie wel steeds moeilijker om in een winkel te kunnen werken die alles zelf maakt. Ook bakkers kopen hun producten vaker van buiten in.
Onze klanten bestaan vooral uit ouderen boven de zestig en vaders en moeders met kinderen. Jongeren waarvan de ouders naar de bakker gaan krijgen we ook als klanten, maar dit is een kleine groep. Als je een jongere van straat haalt en vraagt waar ze hun brood kopen, dan zullen de meeste zeggen: in de supermarkt. 
Jongeren krijg je tegenwoordig lastig naar de bakker. Misschien kunnen we speciale reclame maken die aantrekkelijk is voor jongeren. Het blijft lastig, want ze willen vaak de laagste prijs en die kan een bakker niet aanbieden. We maken momenteel reclame op sociale media en dat werkt best goed. Het helpt vooral voor het presenteren van nieuwe producten.

Bakkers in bedrijf laat een nieuwe generatie aan het woord. Wat is hun kijk op de toekomst van de bakkerij? Waarom hebben zij gekozen voor dit vak? En hoe kijken zij naar hun klanten?

Altijd op de hoogte blijven?