NVB wil 0% btw-tarief om consumptie van bruin brood te stimuleren

Bruin brood gesneden (pexels)

Beeld: Pexels

De Nederlandse Vereniging voor de Bakkerij (NVB) is voorstander van een btw-verlaging op brood dat binnen de Schijf van Vijf valt. De NVB roept de overheid op om brood als gezonde basisvoeding mee te nemen in het voornemen om groente en fruit een 0% btw-tarief te geven.

De NVB verwacht dat een laag btw-tarief op brood dat binnen de Schijf van Vijf valt Nederlanders stimuleert om gezonder te eten. De bakkerijbranche nam al eerder stappen om brood gezonder te maken. Zo is in 10 jaar tijd het zoutgehalte in brood met meer dan 25% teruggebracht. Ook stijgt het aantal Nederlanders dat volkorenbrood eet al zes jaar op een rij (van 38 procent in 2016 naar 47 procent in 2021) en breidt de branche het assortiment van volkorenproducten steeds verder uit.

Onvoldoende bruin brood

Bruin en volkoren brood staan in de Schijf van Vijf omdat is aangetoond dat de consumptie van volkorenproducten het risico op hartziekten verlaagt en de inname van voedingsvezel het risico op beroerte verlaagt. Van de totale bevolking consumeert maar 11% de minimale aanbevolen hoeveelheid brood passend binnen de Schijf van Vijf. Daarom is de NVB een expliciet voorstander van het verlagen van het btw-tarief op brood dat in de Schijf van Vijf valt, zodat de consumptie van broodproducten per persoon toeneemt.

Maak brood toegankelijker

De NVB schrijft: “Eén van de belangrijkste nog uit te voeren mogelijkheden om meer broodproducten uit de Schijf van Vijf te nuttigen, is het fiscaal stimuleren van gezonde voedingsmiddelen. Middels het variëren in de hoogte van belastingen kan de consument verleid worden om meer gezonde voedingsmiddelen te consumeren. Een laag btw-tarief maakt gezond brood aantrekkelijker en nóg beter toegankelijk voor iedere Nederlander.”

Bron: NVB

 

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 24

Bakkers in de media - week 24

Frank Janssen over stijgende prijzen, een In Memoriam voor bakker Tijmen Hoogendoorn en Afslag Worstenbrood. Wat lazen we deze week over de bakkersbranche in andere media?

NBC start imagocampagne “Brood, goed verhaal”

NBC start imagocampagne “Brood, goed verhaal”

Vanaf september gaat het Nederlands Bakkerij Centrum van start met de nieuwe imagocampagne “Brood, goed verhaal”. De campagne wil op een prikkelende, verhalende manier vertellen over alle voedzame kanten van brood.

Bakkers in de media - week 22

Bakkers in de media - week 22

Verontwaardiging over weggegooid brood, Feyenoord-tompouces en ligt de toekomst van ons dagelijks brood in het verleden? Wat kwam er afgelopen week over de bakkersbranche voorbij in andere media?