NBC: Broodconsumptie 2021 opnieuw gedaald

Brood bakken Peter Bienefelt_Foto Oscar van der Wijk

Foto: Oscar van der Wijk

Het totale broodvolume in Nederland is in 2021 met -4,2% gedaald naar een totaal van 783.388.000 kg. In 2020 was dit nog 817.617.000 kg. Zo laten de nieuwste GfK-cijfers van het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) zien. De daling is grotendeels veroorzaakt door de sluiting van de out-of-home kanalen door corona maatregelen waarmee het buitenshuis consumeren van brood niet mogelijk was. De daling is hier bijna 20% ten opzichte van 2020 (in volume), maar ook de thuisconsumptie van brood daalde in 2021 en wel met 1,5% (in volume).

Welke kanalen stijgen en welke dalen?

Het ambachtelijke bakkerijkanaal laat in 2021 – voor het derde opeenvolgende jaar - een stijging zien in volume. Deze wordt behaald door zowel een stijging van de verkoop voor thuisconsumptie (+2,2%) als de verkoop van directe buitenshuis consumptie (+8,8%). Sinds 2018 trekken speciaalzaken weer aan, zo ook de ambachtelijke bakkerij. Corona geeft het ambacht een extra zetje en in 2021 zet de positieve trend door. Wel zien we dat de stijging langzaam afvlakt.

Supermarkten hebben het daarentegen moeilijker en laten een daling zien in volume van -0,2%, voor thuisconsumptie. Het segment directe buitenshuis consumptie stijgt weliswaar, met maar liefst 32% in volume, maar omdat dit maar een klein aandeel heeft voor de supermarkt, is dit onvoldoende om de daling in de thuisconsumptie te compenseren.

Op de markt daalt het volume voor thuisconsumptie maar groeit de directe buitenshuis consumptie. Het volume directe consumptie steeg bij marktbakkers met maar liefst 91%, niet vreemd met gesloten horeca, al is het volume voor directe thuisconsumptie nog wel klein, het is een interessante ontwikkeling. 

De grote dalers zitten echter in de out-of-home markt. En de reden hiervan mag ondertussen bekend zijn. Restaurants zagen hun volume brood in 2021 dalen met 36%, hotels en overnachtingslocaties met 46 volume%.

Broodsoorten

Meest opvallend is aanhoudende populariteit van voorverpakt brood (gasarm, gekoeld en diepvries) De groei die we in 2020 zagen als gevolg van de coronacrisis werd in 2021 vastgehouden. (2020 +27,3%; 2021 +0,5%). Het volume van dagvers grootbrood staat al enkele jaren onder druk en dit is ook in 2021 wederom het geval. Dagvers kleinbrood steeg licht.

Binnen de broodsoorten zien we dat volkorenbrood het nog steeds goed doet. 47% van alle huishoudens zegt met regelmaat volkorenbrood te eten. Meergranenbrood volgt met gepaste afstand met 33%. Maar ook kleinbrood doet het goed en voornamelijk de luxere broodjes. Lekker, volkoren en gezond zijn de meest gebruikte termen als consumenten aan brood denken. Toch kopen nog veel consumenten brood op kleur.

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

Wat is de verwachting voor 2022?

“Voorspellingen zijn altijd moeilijk te maken en zeker in de onzekere tijden waarin we leven”, zegt Susanne Danes van NBC. “In hoeverre houden we corona in 2022 buiten de deur, wat zijn de gevolgen van de oorlog in Oekraïne en hoe zullen de prijzen en inflatie zich ontwikkelen.” Danes noemt de belangrijkste verwachtingen voor 2022:

1. Buitenshuis consumptie herstelt
Het lijkt dat consumenten  weer meer kunnen genieten van de horeca en andere plaatsen waar ze brood buitenshuis consumeren. De markt van brood van buitenshuis consumptie zal daarmee (groten)deels herstellen. Mogelijk dat de supermarkten en bakkers dit gewonnen aandeel weer (deels) moet inleveren.

Toch zien wij voor supermarkt en bakkers ook kansen op het gebied van directe consumptie. Food Service Instituut Nederland (FSIN) ziet dat jongere generaties veel meer dan oudere generaties afwijken van hun planning en graag gebruikmaken van gemaks alternatieven die hen worden aangeboden. Dit gedrag is een van de drijvende krachten achter de groei van wat FSIN de ‘korte shoppertrips’ noemt. Het zijn de shoppertrips gericht op directe consumptie of op net iets uitgestelde consumptie. Kortom: dat wat je koopt om direct op te eten of wat je later die dag consumeert.

2. Gezondheid, duurzaamheid en voedselveiligheid als trend
Genieten van iets lekkers gaat steeds vaker hand in hand met iets goed doen voor je lichaam en de wereld om je heen. Lekker, vers, gezond, voedzaam en duurzaam. En het liefst ook nog eens uit eigen land, gebied of regio. Dat geeft een veilig idee.

De verwachting is dat volkorenbrood gestaag doorgroeit. Het percentage consumenten dat regelmatig volkorenbrood eet is al hoog (47%) en de groei zal daarom beperkt zijn. De vraag naar duurzame voeding groeit ook. In 2021 werd er ca. 20% meer aan duurzame producten verkocht in supermarkten en deze groei zagen we ook in 2020.

Hoewel biologisch brood nog niet echt in de lift zit, zien we dit wel bij andere basisvoedingsmiddelen zoals zuivel en eieren. In Europa is de markt van biologische producten in 20 jaar tijd gegroeid van 6 miljard euro naar 55 miljard euro.

3. Duidelijke meerwaarde
Consumenten gaan anders eten en willen betalen voor producten met een duidelijke meerwaarde. Dit leidt tot een groei van niche producten, specialiteiten en exotische producten. Vooral jongeren zijn ervan overtuigd dat voeding een belangrijke invloed heeft op hoe je je voelt. Ze kopen en kiezen waar we het beste ‘matchen’. Welk kanaal dat is, is vaak van minder belang. In dit kader zien we ook een forse groei van online platforms die naadloos aansluiten bij de behoeftes van jongeren. Kijk naar Crisp, Flink of Gorillas flitsbezorgers, platforms die zich volledig richten op vers en dat direct bij de bron inkoopt. Of naar Too Good To Go waar winkels, ook bakkerijen, zich kunnen aansluiten om voedselverspilling terug te dringen en je aan nieuwe klanten te laten zien.

NBC verzamelt al vanaf 2009 omzet en volumedata van brood. Sinds 2020 wordt naast de inhome markt (de thuisconsumptie) ook de out-of-home markt (de buitenshuis consumptie) gemeten. Tevens meten we periodiek de kennis, houding en gedrag van consumenten over brood. Al deze data zijn gebundeld in het recent verschenen Trendrapport Bakkerijsector.

Dossiers
Lees ook
Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Kick-off EU-campagne ‘Brood, goed verhaal.’

Op 1 september vond de officiële start plaats van de EU-campagne ‘Brood, goed verhaal. Met graan uit Europa.’ De samenwerking tussen NBC (NL) en Brood en Gezondheid (BE) wordt hiermee met twee jaar verlengd. Na een soft launch op sociale media verscheen het eerste reclamespotje twee weken geleden op televisie.

Eko Bakkerij Bolhuis  bakt 25 jaar biologisch

Eko Bakkerij Bolhuis bakt 25 jaar biologisch

Goed eten hoeft niet van ver te komen, vinden Berend Bolhuis en zijn zus Jantje van Eko Bakkerij Bolhuis in het Friese Jubbega. Ze maken alles van 100 procent biologische ingrediënten uit de regio.

Energieprijzen - nog een week vol actie richting Den Haag

Energieprijzen - nog een week vol actie richting Den Haag

In landelijke en regionale media is inmiddels veel aandacht voor de gevolgen van de energiecrisis voor bakkers. “Mooi dat het signaal wordt opgepikt, maar het is afwachten tot Prinsjesdag om te zien in hoeverre er iets mee gebeurt.”