Onder Gen Z bevinden zich de meeste werknemers die ondernemer willen worden. Ook zijn zij het meest ontevreden over de mogelijkheden bij huidige werknemer. Dat blijkt uit onderzoek van ADP Nederland. Dit betekent dat werkgevers perspectief moeten bieden om deze generatie voor hun bedrijf te behouden. Maar de ondernemersambities bieden misschien ook een oplossing voor bedrijfopvolging.
Het onderzoeksinstituut van HR- en salarisdienstverlener ADP voerde het onderzoek People at Work 2023: a global workforce view, uit onder meer dan 32.000 werknemers in zeventien landen, waaronder Nederland. Deze werknemers beantwoordden vragen over actuele thema's die op de werkvloer spelen.
Ondernemersambities
Bijna drie op de tien van de werkende jongeren (27,91 procent) tussen de 18 en 24 jaar overwoog het afgelopen jaar om voor zichzelf te beginnen. Daarmee is deze Generatie Z de koploper onder de werkenden die ondernemer willen worden. In de leeftijdscategorie 25-34 jaar gaat het namelijk om één op de vier (25,46 procent). Het percentage loopt snel af naarmate de leeftijd hoger wordt. Zo heeft één op de tien werkenden (10,83 procent) tussen de 45 en 54 jaar ondernemersambities en denkt slechts 3,26 procent van de 55+’er na om eigen baas te worden.
Flexibiliteit
Uit het onderzoek blijkt ook dat meer dan drie op de tien werkenden tussen 18 en 34 jaar ontevreden is over de mogelijkheden tot opleiding en ontwikkeling bij hun huidige werkgever. Meer dan een kwart van diezelfde leeftijdsgroep geeft daarnaast aan dat zij ontevreden zijn over de gelegenheid om tijd- en plaatsonafhankelijk te kunnen werken voor hun werkgever. De 18-tot 34-jarigen voelen zich ook het meest onzeker over baanbehoud door de huidige economische situatie. Het is dan ook die leeftijdscategorie die het vaakst alternatieven als voor zichzelf beginnen, maar ook het wisselen van branche overweegt.
Bied perspectief
“In de war for talent maken mensen andere keuzes”, zegt Agnes Jongkind, senior HR-directeur bij ADP Nederland. “Je moet als werkgever weten wat je medewerkers belangrijk vinden en zorgen dat ze zich erkend en gewaardeerd voelen. Neem onzekerheid weg als dat kan en laat mensen zien hoe ze mee kunnen groeien met het bedrijf.” Zo is voor generatie Z – meer dan voor andere leeftijdsgroepen – het carrièreperspectief en de mogelijkheid om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken belangrijk. Salaris en werkplezier blijven echter voor generatie Z het belangrijkst. Dit geldt ook voor alle andere generaties.