Naast het WK Boulangerie waar het Nederlands team streed om de titel, had Europain de (Nederlandse) bezoeker nog meer te bieden. Een overzicht.
Van winkelinrichting tot verpakkingen en producten; we zagen heel eerlijk gezegd niet echt veel vernieuwends. Maar we troffen wel wat mooie dingen en inspirerende ideeën aan.
(tekst gaat verder onder afbeeldingen)
Het showstuk van het team uit Taiwan.
Natuurlijk ontbraken ook andere producten die hun weg naar de bakker vinden niet zoals koffie, pizza en ijs.
Op verschillende plekken gaven boulangers en patissiers demonstraties en presentaties. Veelal in het Frans, maar zolang ze hun handen lieten spreken, viel er toch genoeg op te steken.
(tekst gaat verder onder afbeeldingen)
Meel van een molen
Bijzonder in vergelijking met andere beurzen was de grote hoeveelheid ‘molens’ die hun eigen meel promoten. En een groot deel hiervan was – uiteraard zouden we bijna zeggen – ook nog biologisch gecertificeerd. Daarnaast was er aandacht voor glutenvrij (onder meer in de vorm van Japanse rijstbloem) en zagen we 100 procent plantaardig gebak.
Europain lab
Studenten van Le Cordon Blue richtten op de beursvloer een winkel in zoals zij denken dat dat ‘de winkel van de toekomst’ vorm moet krijgen. Ze gebruikten mooie producten, gemaakt van goede ingrediënten, afbreekbare en recyclebare verpakkingen en een bestelsysteem zoals bijvoorbeeld fastfoodketens al kennen met een display bij de ingang waar je je keuze kunt aangeven en betalen. Alle producten waren voorzien van een eetbare QR-code waarmee de klant gelijk kan zien wat erin zit en hoeveel vezels en calorieën het bijvoorbeeld oplevert.
Naast patisserie serveerden de studenten van Le Cordon Blue ook sandwiches die eruit zagen als gebakjes. Een idee voor jouw zaak?