Detailhandel Nederland onderzoekt naleving coronaprotocollen

viswinekl pastoor_henk riswick

Nu de coronamaatregelen wordt het weer drukker in Nederland. Het devies is niet langer blijf thuis, maar vermijd drukte. En dat merk je op straat en in de winkels. Detailhandel Nederland heeft daarom het protocol ‘Verantwoord bezoek winkelgebieden’ opgesteld. Daarnaast loopt er een onderzoek of dit protocol en het protocol Verantwoord winkelen nog voldoen.

Het nieuwe protocol 'Verantwoord bezoek winkelgebieden' is een handreiking met richtlijnen, regels en tips om winkelgebieden voor te bereiden op het winkelen in de nieuwe anderhalvemetersamenleving. Het omvat onder andere een stappenplan om knelpunten in kaart te brengen, heldere gedragsregels voor bezoekers en van crowd control. De situatie zal per winkelgebied verschillen en de toepasing van dit ptotocol is maatwerk.

Verantwoord winkelen

In de winkels blijft het in maart ingevoerde protocol Verantwoord winkelen van kracht. Belangrijke punten uit dit protocol zijn onder andere klanten moeten 1,5 meter afstand houden, maximum aanta; klanten in winkel en hang de regels zichtbaar op. Ondernemers zijn er voor verantwoordelijk dat klanten en medewerkers zich aan deze regels houden. Zoniet, dan kunnen zij een boete krijgen.

Online vragenlijst

Doordat het in de winkels drukker wordt, merken verschillende winkeliers dat sommige klanten moeite hebben om zich aan de regels te houden. Daarom is de stuurgroep Winkelveiligheid van Detailhandel Nederland een onderzoek gestart naar de huidige situatie om te kijken of de twee protocollen nog voldoen. Ondernemers kunnen online een korte vragenlijst invullen. Op basis van de uitkomsten van dit onderzoek bepaalt de stuurgroep of de protocollen aangepast moeten worden.

Dossiers
Lees ook
Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Bakker blijft populair na coronacrisis, omzetgroei supermarkten neemt af

Twee jaar na het begin van de coronacrisis, neemt de omzet van bakkers nog steeds toe, schrijft Nu.nl naar aanleiding van cijfers van marktonderzoeker GfK. Bij supermarkten, boeren en andere speciaalzaken is de groei eruit.

Werk heeft het gebouw verlaten

Werk heeft het gebouw verlaten

Tijdens de tweede lockdown in oktober 2020 schreef corporate antropoloog Jitse Kramer het boek 'Werk heeft het gebouw verlaten.' Hoe veranderde corona ons werkende leven en wat is de impact?

Lokale winkels in het zonnetje

Lokale winkels in het zonnetje

Een nieuw initiatief om aandacht te creëren voor lokale winkels. Van 9 tot en met 15 mei 2022 vindt de eerste landelijke ‘Week van de Stenen Winkel’ plaats. Het doel van dit initiatief is om lokale stenen winkel in het zonnetje te zetten en aandacht te creëren voor de waarde van deze winkels voor de consument. In andere zijn er...