Chocoladeliefhebbers willen duurzame cacao

cacaovrucht

Beeld: cacaovruchten, door Alexandre Brondino via Unsplash

Europese consumenten kiezen het liefst chocoladeproducten met duurzaam verkregen cacao en zijn bereid daar extra voor te betalen. Dat wijst onderzoek van Cargill uit. 

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor chocolade en andere producten met cacao. Het beïnvloedt de keuzes die consumenten maken en hun meningen over merken. Onderzoek van Cargill, waarbij 7000 mensen uit tien Europese landen een enquête invulden, laat zien dat consumenten zoeken naar verpakkingen die aantonen dat het product duurzaam is. Ze zijn bereid meer te betalen voor merken die investeren in milieugerelateerde of sociale initiatieven.

Uiteindelijk zijn smaak en prijs nog wel de twee belangrijkste factoren, maar duurzaamheid wordt, met name onder jongeren, een steeds relevanter onderdeel als ze chocolade kopen. "De verwachtingen van de consument zijn hoger dan ooit", zegt Niels Boetje, managing director Cocoa bij Cargill in een persbericht van het bedrijf. 70% van de deelnemers weegt duurzaamheid mee als ze voedingsproducten kopen. Bijna driekwart van de frequente chocolade-eters geeft aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Met name jonge consumenten (18-34 jaar) zijn zich bewust van de problematiek rondom cacaoproductie, zoals kinderarbeid en ontbossing. 

Als consumenten zien dat bedrijven investeren in zaken als kinderarbeid en ontbossing, ervaren ze het merk als aantrekkelijker, betrouwbaarder en van hogere kwaliteit. Barrières zijn er ook, want als producten niet goed verkrijgbaar zijn of als moeilijk te bepalen is welke producten duurzaam zijn, kan dat de consument tegenhouden. Toch zegt 68% meer te willen betalen voor chocolade met duurzame cacao.

"Cargill opereert in het midden van de productieketen", zegt Boetje. "We zijn de brug tussen cacao-producerende landen en de consument. Dat betekent dat we de duurzaamheidsinitiatieven van fabrikanten kunnen ondersteunen en kunnen werken aan initiatieven die de klant belangrijk vindt."

Via deze link vind je meer informatie over het onderzoek.

Dossiers
Lees ook
Dikke chocoladelaag als handelsmerk

Dikke chocoladelaag als handelsmerk

Wat doe je als je bonbons te veel hetzelfde vindt smaken? Dan ga je zelf aan de slag en bedenk je een bedrijfsconcept met minder zoete, handgespoten bonbons in een iets groter formaat waarin je echte chocolade proeft. Bij Puccini Bomboni is dat 36 jaar na de start nog steeds het handelsmerk.

Sigep is terug van weggeweest

Sigep is terug van weggeweest

Na twee jaar afwezigheid is de bekende vakbeurs Sigep terug van weggeweest. Eindelijk kon de ijs-, bakkers-, patisserie-, chocolade- en koffiebranche elkaar eindelijk weer ontmoeten van 12 tot en met 16 maart in Rimini.

Bakkerijmuseum Medemblik genomineerd voor zonnepanelenactie Rabobank

Bakkerijmuseum Medemblik genomineerd voor zonnepanelenactie Rabobank

Het Bakkerijmuseum in Medemblik is genomineerd voor een duurzaamheidsactie van Rabobank waarbij de bank investeert in zonnepanelen op maatschappelijke gebouwen. Het Bakkerijmuseum roept iedereen daarom om te stemmen voor de actie.