Chocoladeliefhebbers willen duurzame cacao

cacaovrucht

Beeld: cacaovruchten, door Alexandre Brondino via Unsplash

Europese consumenten kiezen het liefst chocoladeproducten met duurzaam verkregen cacao en zijn bereid daar extra voor te betalen. Dat wijst onderzoek van Cargill uit. 

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor chocolade en andere producten met cacao. Het beïnvloedt de keuzes die consumenten maken en hun meningen over merken. Onderzoek van Cargill, waarbij 7000 mensen uit tien Europese landen een enquête invulden, laat zien dat consumenten zoeken naar verpakkingen die aantonen dat het product duurzaam is. Ze zijn bereid meer te betalen voor merken die investeren in milieugerelateerde of sociale initiatieven.

Uiteindelijk zijn smaak en prijs nog wel de twee belangrijkste factoren, maar duurzaamheid wordt, met name onder jongeren, een steeds relevanter onderdeel als ze chocolade kopen. "De verwachtingen van de consument zijn hoger dan ooit", zegt Niels Boetje, managing director Cocoa bij Cargill in een persbericht van het bedrijf. 70% van de deelnemers weegt duurzaamheid mee als ze voedingsproducten kopen. Bijna driekwart van de frequente chocolade-eters geeft aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Met name jonge consumenten (18-34 jaar) zijn zich bewust van de problematiek rondom cacaoproductie, zoals kinderarbeid en ontbossing. 

Als consumenten zien dat bedrijven investeren in zaken als kinderarbeid en ontbossing, ervaren ze het merk als aantrekkelijker, betrouwbaarder en van hogere kwaliteit. Barrières zijn er ook, want als producten niet goed verkrijgbaar zijn of als moeilijk te bepalen is welke producten duurzaam zijn, kan dat de consument tegenhouden. Toch zegt 68% meer te willen betalen voor chocolade met duurzame cacao.

"Cargill opereert in het midden van de productieketen", zegt Boetje. "We zijn de brug tussen cacao-producerende landen en de consument. Dat betekent dat we de duurzaamheidsinitiatieven van fabrikanten kunnen ondersteunen en kunnen werken aan initiatieven die de klant belangrijk vindt."

Via deze link vind je meer informatie over het onderzoek.

Dossiers
Lees ook
‘s Werelds beste patissier Roger van Damme is herboren

‘s Werelds beste patissier Roger van Damme is herboren

Roger van Damme werd in 2017 tot ‘Beste patissier van de wereld’ uitgeroepen. Alhoewel al zijn professionele dromen uitkwamen, zit de Nederlander die vooral in België actief is, nog vol ambities. Hij is als herboren uit de coronapandemie gekomen. “Ik wil iets achter laten voor mijn kinderen”. Daarnaast signaleert hij een grote vernieuwingsdrang onder...

Dubbele special IJscentrum: drageren en grab & go chocolade

Dubbele special IJscentrum: drageren en grab & go chocolade

Het IJscentrum komt in maart met een dubbele special voor ijsbereiders, bakkers en banketbakkers. Met Drageren en Grab&Go Chocolade kunnen deze ondernemers hun omzet een flinke boost geven.

Digitale platform Sigep geopend

Digitale platform Sigep geopend

De bekende vakbeurs Sigep voor ijs, patisserie, brood, chocolade en koffie, opent op 12 maart in Rimini. Maar bezoekers kunnen nu al terecht bij het digitale platform, dat zakelijke, netwerk en opleidingsmogelijkheden biedt.