Chocoladeliefhebbers willen duurzame cacao

cacaovrucht

Beeld: cacaovruchten, door Alexandre Brondino via Unsplash

Europese consumenten kiezen het liefst chocoladeproducten met duurzaam verkregen cacao en zijn bereid daar extra voor te betalen. Dat wijst onderzoek van Cargill uit. 

Duurzaamheid wordt steeds belangrijker voor chocolade en andere producten met cacao. Het beïnvloedt de keuzes die consumenten maken en hun meningen over merken. Onderzoek van Cargill, waarbij 7000 mensen uit tien Europese landen een enquête invulden, laat zien dat consumenten zoeken naar verpakkingen die aantonen dat het product duurzaam is. Ze zijn bereid meer te betalen voor merken die investeren in milieugerelateerde of sociale initiatieven.

Uiteindelijk zijn smaak en prijs nog wel de twee belangrijkste factoren, maar duurzaamheid wordt, met name onder jongeren, een steeds relevanter onderdeel als ze chocolade kopen. "De verwachtingen van de consument zijn hoger dan ooit", zegt Niels Boetje, managing director Cocoa bij Cargill in een persbericht van het bedrijf. 70% van de deelnemers weegt duurzaamheid mee als ze voedingsproducten kopen. Bijna driekwart van de frequente chocolade-eters geeft aan de voorkeur te geven aan duurzame producten. Met name jonge consumenten (18-34 jaar) zijn zich bewust van de problematiek rondom cacaoproductie, zoals kinderarbeid en ontbossing. 

Als consumenten zien dat bedrijven investeren in zaken als kinderarbeid en ontbossing, ervaren ze het merk als aantrekkelijker, betrouwbaarder en van hogere kwaliteit. Barrières zijn er ook, want als producten niet goed verkrijgbaar zijn of als moeilijk te bepalen is welke producten duurzaam zijn, kan dat de consument tegenhouden. Toch zegt 68% meer te willen betalen voor chocolade met duurzame cacao.

"Cargill opereert in het midden van de productieketen", zegt Boetje. "We zijn de brug tussen cacao-producerende landen en de consument. Dat betekent dat we de duurzaamheidsinitiatieven van fabrikanten kunnen ondersteunen en kunnen werken aan initiatieven die de klant belangrijk vindt."

Via deze link vind je meer informatie over het onderzoek.

Dossiers
Lees ook
Johan Pater van Amarant Bakkers: ‘Duurzaamheid is de grootste uitdaging’

Johan Pater van Amarant Bakkers: ‘Duurzaamheid is de grootste uitdaging’

Johan Pater is al 42 jaar een bekende naam in het bakkersvak, onder meer als oprichter en eigenaar van Amarant Bakkers. Dit industriële familiebedrijf heeft zes bakkerijen, verspreid over heel Nederland, waar in totaal 450 mensen werken. Johan is ook een van de initiatiefnemers van Het Graanschap, een Nederlands initiatief om brood te bakken van lokaal...

Patisserie Nijtmans gaat voor Frans interieur

Patisserie Nijtmans gaat voor Frans interieur

Ruim zes jaar na de opening in februari 2015 heeft Patisserie Nijtmans in Amersfoort het interieur van de bescheiden winkel aan de Arnhemseweg volledig vernieuwd. De winkel, eerder in bruintinten, heeft nu de zachte uitstraling van wit marmer en lindegroen hout. “Het was tijd”, vinden eigenaren Marco en Karin Nijtmans. “Onze gebakjes verdienden een...

Vipam exclusief distributeur van Lubeca in Nederland

Vipam exclusief distributeur van Lubeca in Nederland

Producten van Lubeca zijn voortaan in Nederland verkrijgbaar via Vipam. De Duitse grondstoffenproducent kiest voor Vipam als exclusieve partner voor de Nederlandse markt.