Checklist voor verantwoorde duurzaamheidsreclames gelanceerd
BvA netwerk van merkleiders lanceert de Gids voor Duurzaamheidsclaims met bijbehorende Checklist. Met deze gids wil bvA marketeers en hun bureaus ondersteunen bij het maken van verantwoorde reclame op het gebied van duurzaamheid.
BvA wil dat merken een belangrijke rol kunnen spelen om duurzame keuzes te stimuleren bij de consument. De gids sluit aan bij deze visie. “Merken kunnen en willen steeds vaker bijdragen aan duurzaam gedrag en daarover communiceren”, zegt Henriette van Swinderen, Directeur van bvA. “Maar tot nu toe waren de regels niet altijd duidelijk, waardoor adverteerders terughoudend werden.” De nieuwe gids licht de huidige regelgeving toe en geeft praktische voorbeelden om duidelijkheid te geven over wat wel en niet kan. “Zo weten adverteerders op welke manier zij hun duurzaamheidsreclame moeten onderbouwen en kunnen consumenten vertrouwen op de reclame die zij te zien krijgen.”
Urgent voor consumenten en merken
De Reclame Code Commissie ziet een groeiend aantal klachten over duurzaamheidsclaims. Daarom geeft de gids duidelijke richtlijnen. Aan de hand van 6 principes worden de regels in detail uitgelegd en geïllustreerd met voorbeelden uit de Nederlandse praktijk. Voor een snel overzicht van de regels is een praktische checklist toegevoegd. Marketeers, bureaus en andere betrokkenen in het marketingproces kunnen zo de belangrijkste valkuilen vermijden.
Code voor Duurzaamheidsreclame
Recent is de Milieu Reclame Code gemoderniseerd naar Code voor Duurzaamheidsreclame, met extra handvatten voor reclame over duurzaamheid. De code is in lijn met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). De gids helpt merken bij een goede naleving van de in Nederland geldende regels. De Checklist Duurzaamheidsreclame uit de gids is ook los beschikbaar voor niet bvA-leden.
Inspelend op deze ontwikkelingen is recent de Milieu Reclame Code gemoderniseerd naar Code voor Duurzaamheidsreclame die extra handvatten biedt voor reclame over duurzaamheid. Deze code is in lijn met de Leidraad Duurzaamheidsclaims van toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM). Om merken te helpen bij een goede naleving van alle in Nederland geldende regels voor duurzaamheidsreclame is deze gids gelanceerd. De Checklist voor Duurzaamheidsclaims uit de gids is ook los beschikbaar voor niet bvA-leden en hier te bekijken.
Altijd op de hoogte blijven?
Dossiers
Meer over
Lees ook
Albert Heijn vervangt plastic broodclips door papier
Vanaf deze week start Albert Heijn op de broodafdeling met papieren clipjes. De bekende vierkante, plastic broodclipjes worden geleidelijk vervangen door een recyclebare papieren variant.
Duurzaamheid staat centraal op Bakkersvak & IJs-Vak
De tiende editie van Bakkersvak & IJs-Vak is gestart. Tot en met 7 maart kunnen bakkers, patissiers, chocolatiers en ijsbereiders in de Evenementenhal Gorinchem terecht voor de laatste trends en innovaties op hun vakgebied. Duurzaamheid is deze editie een belangrijk thema, meldt beursorganisator Easyfairs.
Eén ecolabel voor duurzaamheid voedingsmiddelen
In Den Haag vond op 16 februari de eerste internationale conferentie plaats over de ontwikkeling van één Europees ecolabel voor duurzaamheid van voeding. Het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en Wageningen University & Research (WUR) nemen alvast de eerste stappen.