10 dingen die een bakker van de Efteling kan leren – deel II

Efteling Bakeplus deel 2

“Bewandel het creatieve pad.” Zelfbenoemd inspiratiemanager van de Efteling Frans Goenee hield op verzoek van Bakeplus twee dagen lang een zaal vol bakkers een spiegel voor. Het ging over de Efteling, maar Frans’ tips zijn zeker ook van toepassing op de bakkerij (en het dagelijks leven!).

Lees in de eerste vijf tips in het eerste deel van dit artikel.

6 – Ontwikkel persona’s

Komt Corry naar de Efteling dan is dat met de kinderen en kleinkinderen en zakken met bolletjes en pakjes dingen in de tas. “Voor Corry is de verhouding prijs/kwaliteit erg belangrijk.” Maar de Efteling krijgt ook Mathias op bezoek, de ‘familie-zakenman’ die hard werkt en de volle ervaring wil als hij een dagje uit gaat. “En dan maakt het minder uit wat het kost. Maar hij wil niet in de rij staan terwijl er nog een kassa onbemand is en hij medewerkers ziet die niets doen.” Kortom: weet wie je gasten zijn en wat ze van je verwachten.

7 – Tijd voor technologie?

“Ik weet niet hoe het bij bakkers zit, maar wij hebben voor de komende periode nog 700 mensen tekort.” De Efteling is er dan ook op voorbereid dat technologie mensen moet gaan vervangen. Zo verwacht Frans onder meer dat in 2030 robots de tafels opruimen zodat medewerkers tijd hebben om voor de verwondering te zorgen. “Technologie kan ons tot de 8 brengen, personalisatie brengt je naar de 9.”

Tekst gaat verder onder de afbeelding.

Efteling Bakeplus - Frans

8 – Cirkel van invloed

Natuurlijk merkt Frans ook dat de jongere generaties andere dingen willen. Meer salaris, geen vijf dagen in de week werken en wel goed verdienen. “Maar dat is de schuld van onze generatie hè, wij hebben ze zo opgevoed.” Frans neemt zijn ‘cirkel van invloed’ waar hij het in zijn inspiratiesessie wel vaker over heeft, heel serieus. “Er kwam een nieuwe jonge medewerker op me af en ik vroeg of ik hem kon helpen. Hij moest een emmer sop maken, en vroeg of ik wist wat dat was. Dan kan ik foeteren en hem naar huis sturen om het aan zijn moeder te vragen, maar ik kan ook vertellen dat wij een 9,4 krijgen van onze gasten voor de schoonheid van ons park. En dat ik hem zal leren wat een emmer sop is, zodat hij kan bijdragen aan die 9,4.”

Geen nieuws van Bakkers in bedrijf meer missen? Schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief en ontvang elke woensdag het laatste nieuws. 

Inschrijven nieuwsbrief

9 – Onderscheid jezelf

Zoek naar producten waar jij het onderscheid mee kunt maken. “Dat hoeft maar 20 procent van je assortiment te zijn.” Hoe zou een gebakje voor Corry eruit zien? “Die wil graag met de hele familie delen.” En waarmee verblijdt je Mathias? Frans werkt aan een drone met picknickmand. “Ik ben van de kromme wegen hè, dus ik hou me niet bezig met veiligheid en wetgeving, je moet het eerst bedenken. De rest komt later wel.” Frans is ervan overtuigd dat Mathias er wel 60 euro voor over zal hebben.

10 – Creëer één fan per dag

“Het draait allemaal om het creëren van fans.” Fans leveren meer publiciteit op dan je zelf kunt genereren. “En laat de negatieve reacties gaan. We hoorden vandaag een verhaal over iemand die al veertig jaar klant is bij een bakker en een vervelende opmerking maakte over een bord voor de deur dat alleen maar bedoeld was om mensen een hart onder de riem te steken… laat dat soort mensen en reacties gaan. Dat soort klanten wil je niet. Ga uit van het positieve.” Bij je klanten én je medewerkers.

Frans Goenee hield zijn inspiratiesessie voor een groep bakkers die zich hadden aangemeld voor de bijeenkomst opgezet door Bakeplus. Bakeplus organiseerde de sessies om ambitieuze bakkers te inspireren om buiten de branche te kijken. Bakeplus is zelf ook geïnspireerd om de ‘kromme wegen’ te bewandelen en gaat met de bakkers opvolging geven aan de ideeën uit de twee sessies. Bakkers in bedrijf blijft dat de komende tijd uiteraard volgen.

Als je meer wilt weten, kun je de speciale podcastaflevering van Smaakmakers met Frans Goenee terugluisteren. Ook is er een aanvullende aflevering speciaal voor bakkers. (Beide podcasts zijn ook te beluisteren via je eigen favoriete podcastapp.)

Bekijk hieronder een impressie van de Bakeplus Inspiratiesessie. 

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 32

Bakkers in de media - week 32

Bakken voor de buurt, de oudste bakkerij van Nederland en niet meer 's nachts bakken. Wat lazen we deze week over de branche? Een greep uit de media.

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart genomineerd voor Retailer of the Year

Bakker Bart is in de categorie Eten en Drinken genomineerd voor Retailer of the Year. In deze categorie neemt de bakkersformule het op tegen Keurslager, Gall & Gall, Mitra Drankenspeciaalzaken en Xenos.

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.