Wat kan er wel?

Silvia van Nieuwland

Het coronavirus houdt de gemoederen ook in 2021 wereldwijd nog bezig. Wie had dit ooit gedacht? Het zijn onzekere tijden, die voor een deel van de ondernemers goed uitpakken, maar helaas op een ander deel grote negatieve invloed heeft op omzet en bedrijfsvoering.

Bij ondernemen hoort het omgaan met onzeker­heden. Wat is er nodig om succesvol te onder­nemen? Het draait om de markt inschat­ten, kansen zien en risico’s minimaliseren. Daar komt normaliter al veel bij kijken: wat doet de concurrentie, hoe ontwikkelt de markt zich voor brood, banket, ijs en chocolade, verandert de voorkeur van consumenten, en is er sprake van economische groei? Ondernemen is een vak van heel vaak vallen, elke keer opstaan en weer doorgaan. En dan komen daar nog de onvoorspel­bare gebeurtenissen en verrassingen overheen die grote gevolgen kunnen hebben. Zoals nu dus het coronavirus.

Laat het coronavirus een mogelijkheid zijn om eens kritisch te kijken naar de bedrijfsvoering. We zien dat veel ondernemers nu de kans grijpen om hun focus te verleggen. Omdat levering aan het derde kanaal deels wegvalt, zien sommigen van hen dat dit enorm veel rust geeft in de productie en logistiek. Ook komt er tijd om meer aandacht te besteden aan de eigen winkels en ontwikkeling van nieuwe producten. Veelal met succes, zeker nu consumenten de speciaalzaak steeds meer waarderen en bezoeken.

De coronacrisis jaagt daarnaast het online winkelen aan. Een mooie kans om nu eens echt door te pakken met de webshop. Maar dan wel onderscheidend. Met professionele fotografie, goede teksten, een logische indeling, plus een correcte ingrediëntendeclaratie en allergenen­vermelding. En natuurlijk zo klantvriendelijk mogelijk. Het is kortom knetterhard werken, maar het loont. Zie het als een investering in de toekomst.

Zo zijn er vele voorbeelden van kansen die versneld worden opgepakt, zoals samenwerkingsverbanden met collega-versleveranciers, het opzetten van een pakket­service, het organiseren van brievenbuspost en het online verzorgen van workshops en thuisbakpakketten.

Snelheid blijkt een van de cruciale succes­factoren voor de winnaars van de crisis. Maar er spelen meer factoren een rol. Allereerst simpelweg actie. Zonder actie komt er geen resultaat. Het klinkt eenvoudig en eigenlijk is het dat ook. Oftewel: doe het! Werkt iets goed, breid het dan uit. Werkt het niet, leer ervan en maak een nieuw actieplan.

Daarnaast ben je als ondernemer in de ambach­­­t­elijke bakkerijbranche je eigen merk. Hoe kun je nog uniek en onderscheidend zijn in een markt vol concurrentie? Juist jij als ondernemer bepaalt hoe je je mensen coacht, hoe je klanten worden behandeld en hoe je omgaat met je leveranciers. Kortom: verbeter je bedrijf en begin bij jezelf.

Maak verder gebruik van je vaste klantenbestand. Koester je klanten en leer van ze. Uiteindelijk draait het niet om B2C (Business to Consumer) maar om H2H: Human to Human. Als je dit spelletje goed beheerst, ontstaat er een kettingreactie. Denk dus vooral in mogelijkheden: Wat kan er wel? Dat is de vraag die alle succesvolle ondernemers zichzelf stellen in tijden van crisis.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Dossiers
Lees ook
Bakkers in de media - week 24

Bakkers in de media - week 24

Frank Janssen over stijgende prijzen, een In Memoriam voor bakker Tijmen Hoogendoorn en Afslag Worstenbrood. Wat lazen we deze week over de bakkersbranche in andere media?

Bakkers in de media - week 23

Bakkers in de media - week 23

Tips voor de zomer en gastvrijheid, citrusvruchten in de bakkerij en wederopbouw van Bakkerij Nollen. Wat lazen we de afgelopen week over de bakkersbranche? Een greep uit de media.

Bakkers in de media - week 22

Bakkers in de media - week 22

Verontwaardiging over weggegooid brood, Feyenoord-tompouces en ligt de toekomst van ons dagelijks brood in het verleden? Wat kwam er afgelopen week over de bakkersbranche voorbij in andere media?