Zwijgen is zilver, communiceren is goud

17 mei 2022 Silvia van Nieuwland (Beko Advies)

Nog aan het bijkomen van de pandemie en ineens is daar het conflict tussen Rusland en Oekraïne, dat niet alleen dichtbij in kilometers is, maar ook door sociale media: een eindeloze stroom aan informatie waarbij we echt nieuws van fake nieuws moeten onderscheiden.

Dat conflict maakt onrustig. Het is de eerste keer sinds de Tweede Wereldoorlog dat een grootmacht een Europees land binnenvalt. Tot voor kort waren de experts ervan overtuigd dat Rusland Oekraïne niet zou binnenvallen, maar intussen kijken we toe en vragen we ons af hoe het afloopt. Ons raamwerk waarmee we proberen de wereld om ons heen te begrijpen, is gehavend. We zijn onrustig over een verdere escalatie en de gevolgen daarvan.

Verstoord

We merken dat de economie wankel is. Met name de afhankelijkheid van (Russisch) gas heeft grote invloed op onze economie en de inflatieverwachtingen. Naast gas hebben Oekraïne, Rusland en Belarus ook andere belangrijke posities op agrigrondstofmarkten. Oekraïne wordt niet alleen de graanschuur van Europa genoemd, maar de regio is eveneens een grote exporteur van voedermais, zonnebloemolie en -meel en kunstmeststoffen. Ook de prijzen van deze agrigrondstoffen stijgen snel door het conflict. Nederlandse bakkers gebruiken echter nauwelijks Oekraïens graan, maar Oekraïne en Rusland zijn samen goed voor ongeveer 30 procent van de wereldexportmarkt voor graan, waardoor de totale markt in één keer wordt verstoord.

Veel ondernemers krijgen te maken met (forse) prijsverhogingen. Uiteraard is dit deels afhankelijk van eventuele contracten die zijn afgesloten en het moment waarop deze aflopen. Regelmatig krijgen we de vraag: wat moeten we doen met onze verkoopprijzen? Helaas kan geen eenduidig antwoord op deze vraag worden gegeven. Iedere situatie is immers anders. Het begint bij inzicht hebben. Als je weet hoe de kostprijs van je producten in elkaar zit, kun je zien wat het effect is van stijgende grondstofkosten, oplopende loonkosten en van de sterk stijgende energiekosten en kun je hiernaar handelen.

Praat

Overleg ook met collega-ondernemers, met je team of met je adviseur. Onlangs mocht ik onverwachts aansluiten bij een groep bakkers om mee te denken over de stijgende kosten en het effect hiervan op de verkoopprijzen. Dat maakte duidelijk hoe fijn het is om met elkaar te kunnen discussiëren, van elkaar te leren en om even de zorgen te delen. De vraag of het marktaandeel behouden kan blijven, leeft immers sterk. Het advies is om zorgvuldig te calculeren en te verhogen als het nodig is; in centen en niet in procenten. Informeer en betrek het team en de klanten erbij, want in dit geval is zwijgen zilver en communiceren goud.

Silvia van Nieuwland
Bedrijfsadviseur en BU-manager bij Beko Advies.
s.v.nieuwland@ beko-advies.nl | T: 06 - 51 99 03 36 | www.beko-advies.nl

Altijd op de hoogte blijven?