De rode loper

18 juli 2023 Michelle de Koning Pxhere

REDACTIONEEL #6 | Dit voorjaar woonde ik een ontbijtsessie bij van het netwerk rondom de Food Innovation Academy in Vlaardingen. Belangrijkste onderwerp: medewerkers. Hoe krijg je ze, hoe houd je ze? De bekende termen kwamen natuurlijk voorbij: medewerkers aan je binden, goed werkgeverschap, een leven lang leren. Maar hoe zorg je nou dat dit meer wordt dan woorden?

McDonald’s schijnt de roosters helemaal aan te passen aan de jonge medewerkers. Door dat zo flexibel mogelijk te doen, blijven de jongeren langer voor McDonald’s werken en gaan ze wellicht niet meer weg om een kwartje meer per uur te verdienen bij een andere werkgever, omdat ze zich gehoord en gezien voelen en hun werkgever rekening houdt met hun wensen. Het kan niet overal op die manier, maar denk erover na in hoeverre je wel flexibiliteit kunt bieden en je medewerkers het gevoel kunt geven dat ze ertoe doen.

Dat is niet alleen voor jongere medewerkers een belangrijk punt, want ik hoorde ook iets waar ik eerder niet bij stil had gestaan. Door de vergrijzing en het feit dat mensen veel langer zelfstandig thuis moeten blijven wonen, worden veel mensen – lees: medewerkers – op een bepaald punt in hun leven mantelzorger. Hoe ga je daar als werkgever mee om? Kun je ruimte en flexibiliteit bieden als een medewerker dat tijdelijk nodig heeft voor zorgtaken? Ook dit zal niet eenvoudig zijn, maar denk er alvast eens over na.

En dat allemaal terwijl er steeds minder potentiële werknemers zijn. Dus ook dat vraagt van ondernemers (en huidige medewerkers) een andere manier van denken. “Er zijn geen mensen meer te vinden met de juiste ervaring, je moet nu vissen in de vijver met geïnteresseerden die je zelf moet opleiden”, zo merkte een van de aanwezige ondernemers tijdens de ontbijtsessie op. Of dat nou jongeren zijn, zij-instromers, mensen met een asielstatus of een afstand tot de arbeidsmarkt. Het kan allemaal, maar het vereist een andere aanpak en een andere manier van denken.

Voor de meeste groepen – en zeker voor de jongeren – geldt tot slot dat het bieden van toekomstperspectief van groot belang is, vertelde een recruiter van een industriële bakkerij. “Wat zijn de doorgroeimogelijkheden? Daar vragen mensen bij hun sollicitatie al om.” De persoon die bij je komt werken heeft keuze genoeg, dat moeten we ons realiseren, merkte een andere aanwezige op. “Rol de rode loper uit, laat alle mogelijkheden zien, begeleid ze, investeer in ze. Wees een goed werk­gever op alle fronten.” En dat waarderen ook je huidige medewerkers trouwens!

Altijd op de hoogte blijven?