De menselijke maat terug!

Silvia van Nieuwland

In ons dagelijks werk zien we ondernemers in de ambachtelijke bakkerijsector op vele fronten worstelen met regeldruk. Regelmatig wordt onze hulp ingeroepen om mee te kijken, te denken of te zoeken naar een oplossing.

Het betreft vaak complexe situaties, zoals problematiek rondom langdurig arbeids­ongeschikte medewerkers en het papier- en regelwerk wat daarbij komt kijken. Het gaat dan met name over het vastlopen bij het UWV en het ontvangen van een loonsanctie. Een ander recent voorbeeld is een bakkersbedrijf dat zijn rechtsvorm veranderde en daarna compleet vastliep bij de Stichting PAWW, omdat het loonheffingsnummer was veranderd.

Lastig is ook vaak de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR). In het leven geroepen om overdracht binnen een van de ruim 275.000 familie­bedrijven in Nederland eenvoudiger te maken. Al deze bedrijven tezamen zijn verantwoordelijk voor ruim 2,2 miljoen banen en 53 procent van het bruto binnenlands product (BBP). Een soepel werkende regeling zou dan ook wenselijk zijn. In de praktijk is deze echter complex. Bijvoorbeeld bij versnippering van het aandelenbezit of door de strikte voortzettingseis van vijf jaar. De uitvoering van de BOR leidt vaak tot discussie met de Belastingdienst, omdat de regels op verschillende manieren geïnterpreteerd kunnen worden.

Het is begrijpelijk dat er regels en wettelijke bepalingen zijn die moeten worden nageleefd. Maar soms is de menselijke maat binnen een organisatie volledig zoek. De focus zou mijns inziens veel meer gericht moeten zijn op behoorlijk bestuur, waarbij rechtvaardigheid en redelijkheid vooropstaan en waarbij men niet alleen kijkt naar een strikte naleving van de wettelijke bepalingen, maar meer naar het doel waarvoor deze regelingen in het leven zijn geroepen.

Daarentegen word je soms blij verrast en treffen mijn collega Patrick van Duijnhoven of ik een ‘pareltje’ van een medewerker aan binnen genoemde organisaties. Iemand die ‘gewoon’ telefonisch te bereiken is of die je ook echt terugbelt. Iemand die de tijd neemt om met je te overleggen, die terugmailt en afspraken nakomt. Iemand die denkt in oplossingen en meet met de menselijke maat.

Dit soort pareltjes zouden er meer moeten zijn. Vandaar een pleidooi voor de terugkeer van de menselijke maat bij de organisaties zelf en niet alleen bij die ene medewerker die spontaan je dag goed maakt.

Onze dank aan deze ‘pareltjes’ van medewerkers is groot!

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Lees ook
Startersdag bij Bakery Institute helpt ondernemers op weg

Startersdag bij Bakery Institute helpt ondernemers op weg

De Startersdag die de NBOV met Bakery Institute en Stichting Bedrijfsopvolging Bakkerij op woensdag 30 maart organiseerde, heeft een diverse groep ondernemers flink op weg geholpen, schrijven de organisaties. Tijdens Startersdag bij Bakery Institute in Zaandam kwamen allerlei kanten van het (beginnende) ondernemen aan bod.

Bakkers in de media - week 13

Bakkers in de media - week 13

Stijgende grondstofprijzen, tweede plaats BoulangerieTeam tijdens de Coupe du Monde en het Domtorentje bestaat 100 jaar. Wat verscheen er afgelopen week over de bakkersbranche in andere media?

ABN AMRO: Hoge gas- en elektriciteitsprijzen kosten bedrijfsleven circa 22 miljard euro

ABN AMRO: Hoge gas- en elektriciteitsprijzen kosten bedrijfsleven circa 22 miljard euro

Het bedrijfsleven heeft veel last van de hoge gas- en elektriciteitsprijzen. Meer bedrijven belanden in zwaar weer naarmate meer vaste energiecontracten aflopen. Volgens ABN AMRO zijn de glastuinbouw, industrie, bouw en voedingsmiddelenindustrie het meest kwetsbaar voor de hoge energieprijzen. Ondanks dit alles groeit de economie met 3,1 procent.