De drukke decembermaand komt eraan en het coronavirus is de deur nog niet uit. Er gelden nog steeds allerlei beperkende maatregelen, die naar verwachting ook eind 2020 nog wel zullen gelden.
Je hoeft geen glazen bol te hebben om te kunnen bedenken dat het een bijzondere en nog drukkere decembermaand zal worden dan altijd al het geval is.

Mensen zijn momenteel meer geneigd het in de privésfeer gezellig te maken, waardoor ze meer aankopen in speciaalzaken doen. Dat zal in december niet anders zijn. We zien dit verschijnsel landelijk terug in de cijfers. De Beko OmzetBarometer laat sinds het begin van de coronacrisis een ongekende stijging in omzet zien. Met de kanttekening dat die de winkelomzet meet. Inkomsten uit het derde kanaal en van bijvoorbeeld lunchrooms zijn buiten beschouwing gelaten.
Meer bedrijven zullen wellicht geneigd zijn hun medewerkers te belonen met een eindejaars­geschenk na een druk jaar, mits de financiële middelen dat toelaten. En de vraag naar kerststollen, roomboteramandelkransen en andere typische decemberproducten zal vermoedelijk groter zijn dan voorgaande jaren.

Een en ander legt extra druk op uw planning, organisatietalent, medewerkers en af en toe ook op uw goede humeur en energie. Daarnaast speelt een rol dat er steeds meer wordt getest op corona, hoewel de testcapaciteit sinds eind augustus piept en kraakt. Dat veel meer mensen in het najaar en de winter verkoudheidsklachten krijgen, zal niet helpen om de druk te verlichten. De kans is groot dat ook uw medewerkers – of uzelf – hiermee te maken krijgen. Dit betekent minimaal 48 uur thuis wachten op een testuitslag, hopelijk negatief, maar mogelijk volgt daarna een quarantaineperiode van tien dagen. Een scenario waarbij de druk op de capaciteit nog verder toeneemt.

Het is dus zaak om nog eerder dan anders na te denken over oplossingen voor mogelijke capaciteitsproblemen. Onderweg heb ik met ondernemers al diverse mogelijkheden besproken. Sommigen werven nu al extra winkelmedewerkers op tijdelijke contracten, met flexibele uren om pieken op te vangen. Voor de bakkerij is dit vaak lastiger te realiseren, mede omdat het aanbod krap is. Hier ligt de nadruk meer op uitbreiding van voorraden (vriescapaciteit), samenwerking met collega’s, uitwisseling van producten, meer mechaniseren en automatiseren, en zo nodig (meer) inkopen.

Welke maatregelen u ook kiest, het is van belang uzelf niet uit het oog te verliezen. Het is immers topsport om alle ballen in de lucht te houden, elke dag opnieuw. Stel op tijd prioriteiten en maak keuzes. En zorg voor wat ontspanning tussendoor. Als een weekendje weg (of langer) er niet in zit, neem dan de tijd voor iets waar u energie van krijgt. En dat is voor iedereen anders. De één pakt de racefiets, de ander waait even uit langs het strand of gaat voetballen met de kids. Weer een ander krijgt energie van even bijpraten met collega’s en een biertje pakken. Het maakt kortom niet uit wat u doet, maar stap even uit de dagelijkse beslommeringen. Een ondernemer die lekker in zijn vel zit, kan drukke tijden beter aan.

Beko Advies logo_250

Silvia van Nieuwland is Bedrijfsadviseur en BU Manager bij Beko Advies
s.v.nieuwland@beko-advies.nl
tel.: 06 – 519 903 36
www.beko-advies.nl

Altijd op de hoogte blijven?