24/7

14 september 2017

Hoeveel geld verspil je? Waarom gebeurt dat? Je hebt een cursus gedaan. Je bent enthousiast. Vervolgens ga je over tot de orde van de dag. Na een week denk je nog eens aan de cursus. Dan na een maand en na een jaar realiseer je je ineens, dat je niet meer weet wat je ook al weer hebt geleerd. Bij je medewerkers is dat niet anders.

Ik volgde pas de training ‘Verbaal meesterschap’ van Remco Claassen. Mijn belangrijkste les: “Halveer je spreektijd, verdubbel je groei.” Wie me kent, kent mijn uitdaging.

Een andere les: Luisteren is alleen luisteren. Je leert niet echt iets. Echt leren doe je door de lesstof binnen 24 uur aan een ander te leren. En door het binnen 7 dagen toe te passen. Want, zoals de Engelsen zeggen: “Use it or lose it!” Pas het toe of je bent het (geld) kwijt.

Doe daarom dit, als bijvoorbeeld medewerker A op cursus is geweest: Vraag hem of haar de cursusinhoud binnen 24 uur aan collega B te leren. Daardoor verankert de lesstof in het hoofd van medewerker A. En laat hem of haar bovendien het geleerde binnen 7 dagen volop in dagelijkse praktijk brengen. Dat zorgt voor optimaal effect.

Dat eerste is vast buiten de comfortzone van veel medewerkers. Voor sommige medewerkers misschien zelfs bloed, zweet en tranen. En zelfs dan: Gebruik deze techniek. Dan haal je meer rendement uit de cursusinvestering. Help je je medewerkers zich ècht verder te ontwikkelen. En je klant merkt aan je producten of medewerkers iets met ‘-ER’, zoals: lekkerder, beter, mooier, klantvriendelijker, …

Oh ja, geloof het of niet, deze aanpak werkt ook voor ondernemers. Ik doe nu hetzelfde. Ik deel het geleerde met jou. En echt, daar leer ik zelf het meeste van.

  • Met hartelijke groet,
  • Hanno Spanninga

Altijd op de hoogte blijven?