Onweerstaanbare winterse chocolade

Callebaut_adv bib 7-2019_1

#winteréclairs #callebaut (foto: Callebaut)

Callebaut en Mona Lisa Decorations spelen met kleur

Bijna iedereen vindt chocolade lekker. En dat komt niet alleen door de smaak. Het smeltpunt van cacaoboter ligt namelijk tussen de 35°C en 37°C, net onder de lichaamstemperatuur. Daardoor smelt het op je tong en geeft het een aangename mondbeleving. Niet gek dus dat je chocolade op vrijwel iedere menukaart tegenkomt; op de dessertkaart, maar ook steeds vaker bij het ontbijt, de lunch, de koffie, high tea of zelfs in hartige gerechten.

Ook de supermarkten liggen vol met chocolade. Meestal in de traditionele kleuren bruin of wit. Maak als (banket)bakker of chocolatier het verschil en haal je voordeel uit het kleuren van je chocolade creaties. Volgens Ton Jongejan, chef bij Chocolate Academy Centre van Callebaut, is gekleurde chocolade onweerstaanbaar voor de consument, zowel in de vitrine als op social media.

Wat dat betreft heb je in het ambacht echt een flinke streep voor op de supermarkten. Kleur is trendgevoelig. En seizoensgevoelig. Wie een beetje creatief is, verrast zijn klanten met de gaafste creaties. “Zo zijn gekleurde chocoladeletters en kerstbomen dit najaar de trend”, zegt Ton. “Van pastelkleuren tot lekker fel.”

Chocoladeletters

Callebaut_adv bib 7-2019_2

#rubyRB1 #rubyrubyruby (foto: Callebaut)

Sinterklaas lijkt nog ver weg, maar de fanatieke chocolade chefs die zich goed willen voorbereiden op deze drukke periode, doen er goed aan om nu al na te denken over hun chocoladeletter-assortiment. De retail speelt kort op de bal, zij vullen hun rekken in september al met allerlei Sint en Piet lekkernijen. Gelukkig beschikt het ambacht over verschillende troeven waar de grote ketens niet aan kunnen tippen. Zie voor verschillende mogelijkheden de tips van Callebaut verderop in dit artikel.

Handgemaakte decoraties

Callebaut_adv bib 7-2019_4

#herfstcake #monalisadecorations (foto: Callebaut)

Feestelijke seizoenscreaties verdienen feestelijke decoraties. Mona Lisa biedt een uitgebreid assortiment thema- en seizoensdecoraties gericht op Halloween, herfst, Sinterklaas, winter en Kerst. Van populaire klassiekers tot vernieuwende designs. De handgemaakte winterdecoraties hebben vanaf nu de heerlijke, intense smaak van 100% échte Belgische chocolade. Daarnaast lanceert Mona Lisa een nieuwe reeks knapperige strooisels en inclusies. Van Italiaanse mini-amaretti’s, tot ei-vrije meringues en chocolade knettersuiker. Een perfecte toevoeging op jouw feestelijke lekkernijen!

Eerlijke chocolade

Houd ook de huidige tendens en vraag naar meer duurzaamheid van de consument in het achterhoofd. In de supermarkt wordt chocolade meestal met UTZ-label verkocht. Alle Callebaut Finest Belgian Chocolates zijn gemaakt met 100% duurzame cacao. Door hiermee je winterchocolade creaties te produceren, steun je de cacaoboeren in Afrika en kan je automatisch het Cocoa Horizons duurzaamheidsverhaal in jouw winkel vertellen. Meer informatie? Kijk op callebaut.com/cocoahorizons.

Tips

Callebaut_adv bib 7-2019_3

#goudenletters #goldchocolate (foto: Callebaut)

1. Onderscheidende smaken en texturen
Het bieden van verschillende chocoladesmaken is trendy en tegenwoordig heel gemakkelijk met de vijf basis chocolades van Callebaut. Naast de traditionele pure, melk of witte chocoladeletters zijn sinds vorig jaar ook de Ruby en Gold Karamel chocoladeletter erg populair. Door deze twee nieuwe chocoladesmaken toe te voegen aan je assortiment, onderscheid je jezelf van de standaard producten in de supermarkt.

2. Verschillende doelgroepen
Door chocoladeletters op verschillende manieren te decoreren, trek je ook verschillende doelgroepen aan. Voor kinderen maak je letters aantrekkelijk door te spelen met kleurrijke en vrolijke decoraties. Gebruik bijvoorbeeld de handgemaakte Sinterklaas- en Pietenkopjes van het decoratiemerk Mona Lisa om zeer gemakkelijk jouw chocoladeletters een vrolijke en ambachtelijke touch te geven. Door te kiezen voor onderscheidende chocoladesmaken en dit te combineren met luxe decoraties en inclusies, wordt je letter een chique verwennerij voor volwassenen. Perfect voor papa en mama en opa en oma, maar ook ideaal om als bedrijf aan je personeel te geven. Zie als voorbeeld de luxe letters van Gold Karamel chocolade met Mona Lisa Amaretti koekjes en Salted Caramel Crispearls geshimmerd met wat goudpoeder.

3. Gevulde chocoladeletters
Een andere tip voor een onderscheidend assortiment zijn gevulde letters. Creëer unieke, gepersonaliseerde letters, waarin je heerlijke zachte vullingen combineert met knapperige inclusies zoals de nieuwe mini-amaretti’s, meringues of chocolade knettersuikers van Mona Lisa Decorations. Kies voor gemak en langere houdbaarheid met de kant-en-klare notenpralinés, tintoretto’s en gianduja’s van Callebaut. Of maak je eigen ganaches met de populaire smaken Licor43, Gin Tonic en Amarula.

Alle kleuren van de regenboog

Callebaut_adv bib 7-2019_4

#merveilleux2.0 (foto Callebaut)

Met de non-azo gekleurde Power Flower cacaoboterbloemetjes van Mona Lisa Decorations kun je alle kanten op. Download de Power Flower App in de App-store en creëer jouw gewenste kleuren tot in de mooiste details. Oefenen of ideeën opdoen? Van spetteren, tot vegen, marmeren en airbrushen, in de Callebaut Chocolate Academy leer je het allemaal. Bekijk de cursussen op
chocolate-academy.com.

Callebaut_Mona Lisa_logo

De Callebaut producten en Mona Lisa decoraties zijn te koop via Beko Groothandel, Bakeplus, Bouwhuis en Civoba. Voor meer informatie over de nieuwe producten, neem contact op met je  vertrouwde regiomanager of mail naar info@hoogenboom-benelux.nl.

Lees ook
Chocolade, een groeimarkt!

Chocolade, een groeimarkt!

Over heel de wereld wordt chocolade gegeten. Maar Europa spant de kroon met ongeveer de helft van de totale wereldomzet. Zwitserland staat op nummer 1 met ongeveer 11,5 kg consumptie aan chocolade per persoon per jaar. In Duitsland en Engeland eet men ruim 9 kg per persoon. In Nederland staan we op de 13e plek met bijna 5 kg per persoon. En de groei...

Drie vragen aan patissier Daniël Jongsma

Drie vragen aan patissier Daniël Jongsma

Werken in Koeweit biedt patissier Daniël Jongsma oneindige mogelijkheden. Van bruiloften met 240 kilo bonbons tot het omgaan met Aziatische collega’s: het is één grote uitdaging. Precies wat hij graag wilde toen hij aan zijn buitenlandse avontuur begon.

Nieuw hoofdkantoor voor Felchlin Zwitserland

Nieuw hoofdkantoor voor Felchlin Zwitserland

Na meer dan 100 jaar, werd in januari 2019 het hoofdkantoor van Max Felchlin AG met de productieruimten en de kantoorfaciliteiten samengevoegd in Ibach-Schwyz. Op deze manier is er een centrale faciliteit ontstaan, waar ruimte is voor zowel medewerkers van productie evenals kantoor, maar waar ook klanten en leveranciers samen komen.