Deze maand start Petra Smit, mensen-mens met twee kids, een pony om voor te zorgen (dochterlief is nog nèt iets te jong) als National Accountmanager bij Veenhuizen Groep. Ze komt uit de cafetariahoek, dus de foodondernemer is voor haar geen vreemde. “Toch vind ik het wel spannend om straks weer de boer op te gaan.”
Dit heeft alles te maken met de technische kennis die af en toe bij zo’n salesgesprek komt kijken. “Er is zoveel informatie en ik weet van mezelf dat ik dit ook wil beheersen voordat ik iemand met een kluitje in het riet stuur. Ik leg de lat voor mezelf daarin best hoog.
Natuurlijk hoef ik niet zo’n hele machine uit elkaar te kunnen halen en weer in elkaar te kunnen zetten. Voor de specialistische kennis neem je een vakman mee of is er altijd iemand die je kunt bellen. De uitdaging is dus om niet meteen van mezelf te eisen dat ik alles weet. Tegelijkertijd heb ik er onwijs veel zin in om die relaties met klanten aan te gaan.”
Warme relaties
Hoe ziet een dag in het leven van de accountmanager eruit? “Een accountmanager zorgt ervoor dat er orders binnenkomen. Hier komt normaal gesproken ook een stukje koude acquisitie bij kijken, maar dat is aan mij niet besteed. Ik loop met een bakoven naar binnen en kom met een bakoven en tien broden weer naar buiten.
Ik ben veel meer van de lange termijn relaties. Een klant vertelt je dat hij of zij erover nadenkt om te gaan uitbreiden en je belt binnen een periode nog een keer op om te informeren hoe het ervoor staat. Dit past gelukkig goed bij de visie van Veenhuizen om vanuit bestaande klanten te groeien.
Zo was ik onlangs bij een meesterbakker op locatie. Terwijl hij met ons in gesprek is, stuurt hij ondertussen zijn personeel op de werkvloer aan. Hij baalt als een stekker dat zijn oven niet goed werkt (wat we z.s.m. voor hem oplossen) en laat tussen neus en lippen door vallen dat hij wil uitbreiden en dus ook meteen X, Y en Z nodig heeft. Dat vind ik mooi om te zien. Deze ondernemer wil klasse producten maken en weet dat hij dan bij Veenhuizen aan het juiste adres is.”
Mensen in hun waarde laten
Volgens Petra is het voor de klantrelatie belangrijk dat je mensen in hun waarde laat. “Wat je absoluut niet wilt doen is ergens binnenstormen en de klant weleens even gaan vertellen hoe het zit. De klant kent zijn/haar business het beste en door goed te luisteren en echt met deze persoon te levelen, kun je elkaar versterken.
Daarnaast is een goede klantrelatie vooral een kwestie van zeggen wat je doet en doen wat je zegt. Geen loze beloftes of luchtkastelen verkopen. Dat zou ik zelf ook bloedirritant vinden. In het verleden heb ik mensen die iets nieuws wilden opzetten echt van hun roze wolk afgeduwd. Weet je wel niet hoeveel uren je gaat maken en dat het de eerste jaren gewoon keihard werken is? Je moet altijd het volledige plaatje laten zien.”
De lekkerste appeltaart
Petra heeft in haar eerste dagen al een grote uitdaging te pakken. “Er is een appeltaartrecept in de omloop en het schijnt, als je díe appeltaart hebt gegeten dan wil je nooit meer een ander. Bas (algemeen bestuurder) heeft me uitgedaagd om deze appeltaart een keer hier in de MIWE oven te bakken, om te kijken of ‘ie dan nóg lekkerder wordt. Die uitdaging ga ik natuurlijk graag aan!”
Veenhuizen Groep
Tel.: 0342 – 47 24 10
info@veenhuizen.nl
www.veenhuizen.nl/mvo