Grootbroodbakker Van Heeswijk kiest voor service van Ter Haar

Bollenkast bij Bakkerij van Heeswijk_Ter Haar Bakkerijmachines_adv BIB 9-2021

De bollenkast bij Bakkerij van Heeswijk (foto: Ter Haar Bakkerijmachines).

Voor veel bakkers is hij onmisbaar: de bollenrijskast. Een van de partijen waar je terechtkunt voor zo’n bollenkast, is Ter Haar bakkerijmachines uit Nijverdal. “De klant is bij ons koning”, vertelt mede-eigenaar Albert ter Haar. En dat kan Rob Soeterboek van Bakkerij van Heeswijk beamen.

Grootbrood is de corebusiness van Bakkerij van Heeswijk in het Brabantse Luyksgestel. Per week gaat dat richting 35.000 broden, verdeeld over acht vestigingen in De Kempen, het gebied ten zuiden van Eindhoven. “Al die broden moeten top van kwaliteit zijn, een bollenkast met een optimaal
klimaat is daarin een onmisbare schakel”, vertelt Rob Soeterboek, mede-eigenaar en manager product­ontwikkeling en kwaliteit bij de bakkerij. Al in 1990 stonden er op de productievloer van de Brabantse bakkerij twee bollenrijskasten. “Wij werkten met een dubbele bolrijs en konden het proces daarmee extra tijd geven. Dat was toen nog pionieren, een van de kasten is destijds uit een faillissement overgenomen”, vertelt hij.

Maar, zoveel jaren later was er de wens om te investeren in nieuwe exemplaren. “De kasten waren verouderd, toonden na al die tijd de nodige gebruiks- en slijtage­sporen en we hadden de wens om het productieproces te moderniseren. We wilden bovendien investeren in ­productkwaliteit met een constantere klimaathuis­houding”, vertelt Soeterboek. Reden om op zoek te gaan naar nieuwe kasten. En zo meldde Bakkerij van Heeswijk zich bij Ter Haar Bakkerijmachines.

Bollenrijskasten op maat

Bollenkast Ter Haar Bakkerijmachines_adv 9-2021

De twee invoeren van het bol-bolsysteem (foto: Ter Haar Bakkerijmachines).

Familiebedrijf Ter Haar maakt in eigen beheer onder meer oliebollenlijnen, silo-installaties, hefkiepinstallaties en bollenrijskasten. “We zijn gespecialiseerd in wat we doen”, vertelt Albert ter Haar, een van de eigenaren. “Wat ons onderscheidt van andere leveranciers is dat we de bollenkasten op maat maken. We gaan bij de bakker langs en vragen hoe ze hem willen hebben: hoe groot, klein, breed of diep maakt niet uit, wij proberen hem te maken. Dat kan een kast zijn voor 72 stuks, maar we hebben er ook een gemaakt voor 2.400 stuks.”

Soeterboek: “Ter Haar kon ons al snel verzekeren dat we onze werkwijze met de dubbele bolrijs kwijt konden in één enkele compacte bollenkast. De capaciteit is hetzelfde gebleven, maar het door de nieuwe kast gebruikte grondoppervlak is gehalveerd.”

Nieuwe routing in de bakkerij

Door de kasten te vervangen konden ze in Luyksgestel de indeling van de bakkerij optimaliseren, vertelt Soeterboek. “We hebben de routing in het productieproces tegen het licht gehouden. Dat heeft ertoe geleid dat er vervolgens een hele verschuivingsoperatie in onze bakkerij heeft plaatsgevonden, waar we nu, een half jaar later, met een heel goed gevoel op terugkijken.”

De vervanging van de bollenkasten vond plaats in het carnavalsweekend, zodat er geen extra dag brood bakken verloren ging. “De familie Ter Haar kwam hier op vrijdagavond naartoe met al het materieel en personeel. Ze verbleven het weekend in Luyksgestel en op maandagavond was alles up and running.”

Klant is koning

Ter Haar Bakkerijmachines_adv 9-2021

V.l.n.r. Albert, Bert, Mark en Maarten Ter Haar (foto: Ter Haar Bakkerijmachines).

Dat is precies hoe Ter Haar zichzelf in de markt wil zetten op het gebied van service. “We zitten in Nijverdal, maar als er een probleem is in Luyksgestel in Brabant, dan gaan we daar naartoe. Ook al is het midden in de nacht of op zondag. We zeggen altijd: ‘Koop bij de man die het ook repareren kan.’” Van dat motto zijn ze zelf het sprekende voorbeeld. Ovens en koelingen? Daar is het bedrijf bijvoorbeeld mee gestopt. “Hoe meer verschillende apparatuur je verkoopt, hoe meer je moet weten. We hebben maar een bepaalde capaciteit aan monteurs en we willen dat zij daadwerkelijk kunnen helpen als het nodig is”, aldus Ter Haar over de bedrijfsfilosofie.

Familiebedrijf

Voor Soeterboek en zijn bakkerij was er, naast de kwaliteit, service en op maat gemaakte bollenrijstkasten, nog een reden om voor Ter Haar te kiezen: “We zijn zelf ook een familiebedrijf. Ik ben onderdeel van de vierde generatie en ik raakte via mijn schoonfamilie besmet met het bakkerijvirus. We zien bij Van Heeswijk medewerkers echt als onderdeel van de familie en we merken dat bij Ter Haar ook. We kennen ze inmiddels hartstikke goed, het schakelt fijn en de lijntjes zijn kort. Dat werkt heel prettig. Wij zijn blije klanten.”

Ter Haar Bakkerijmachines_logo klein

Ter Haar Bakkerijmachines
Tel.: 0548 - 61 60 88
info@terhaarnijverdal.nl
terhaarnijverdal.nl

 

Lees ook
Kusincident met gevolgen

Kusincident met gevolgen

Een opvallende zaak speelde bij de rechtbank in Midden-Nederland. Op 26 mei 2021 heeft de werkgever in kwestie een werknemer op staande voet ontslagen vanwege seksuele intimidatie.

Mag je brood kleuren?

Mag je brood kleuren?

Rode, oranje en voor Halloween zelfs zwartgekleurde (hamburger)broodjes onder de naam ‘Black Bun’: je ziet steeds meer verrassende varianten verschijnen op onze klassieke wit of bruin uitziende broden. Maar mag dat ook?

Sirha Europain zet de Franse bakkerij centraal

Sirha Europain zet de Franse bakkerij centraal

Van 22 tot 25 januari 2022 heet Europain professionals uit de bakkerijbranche weer welkom in Parijs om kennis te nemen van de nieuwste ontwikkelingen in de Franse bakkerij.