Chocolade van (h)eerlijke cacaobonen

Callebaut adv BIB

Vertrouwen in duurzame chocolade begint met de cacaoboeren die bij de bron staan. De mensen die de ingrediënten verbouwen en respectvol met de natuur samenwerken. De chocoladeproducten van Callebaut zijn gemaakt van cacaobonen die door duizenden boeren rondom de evenaar worden geteeld.

Voedselkwaliteit begint bij levenskwaliteit. Dat geldt ook voor de cacaoboeren die de bonen telen van de chocolade. Om ervoor te zorgen dat die boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun cacaobonen, kiest Callebaut voor een chocoladeleverancier die alleen duurzame bonen gebruikt voor hun Belgische chocolade. Deze leverancier werkt namelijk samen met de Cocoa Horizons Foundation.

Samen hebben zij al meer dan 70.000 boeren opgeleid. In zeshonderd praktijkscholen in West-Afrika wordt de kennis van moderne landbouw doorgegeven en krijgen boeren toegang tot de juiste landbouwgereedschappen. Hierdoor verbeteren zij de kwaliteit en de hoeveelheid van hun oogst. En door de betere kwaliteit van hun cacaobonen krijgen zij hogere premies betaald.

Naast het opleiden van cacaoboeren, investeert de stichting in vier gemeenschapspijlers: onderwijs, kinderbescherming, (werk)kansen voor vrouwen en het verbeteren van de lokale gezondheidszorg (zie kader). Bij aankoop van de chocolade van Callebaut kunt u dus niet alleen heerlijk genieten, maar helpt u ook het levensonderhoud van duizenden cacaoboeren en hun families te verbeteren.

Callebaut adv BIB Cocoa

PIJLERS COCOA HORIZONS FOUNDATION

Naast het opleiden van cacaoboeren, investeert de stichting in vier gemeenschapspijlers:

1. ONDERWIJS
De basis van ontwikkeling is onderwijs. Cocoa Horizons promoot scholing voor kinderen en levert concrete bijdragen, zoals het bouwen van scholen, het aannemen en behouden van bekwaam personeel en het aanleveren van lesmateriaal.

2. KINDERBESCHERMING
Daarnaast neemt Cocoa Horizons verschillende maatregelen om voorgoed af te rekenen met kinderarbeid in de cacaoketen. Samen met de boerengemeenschappen en de overheid stimuleren zij de aanwezigheid van kinderen op school. Ook wordt er samengewerkt om het bewustzijn van kinderarbeid aan te scherpen, zodat de oorzaken ervan beter worden begrepen en constructieve oplossingen worden ontwikkeld.

3. (WERK)KANSEN VOOR VROUWEN
Het betrekken van vrouwen bij opleidingen, administratieve werkzaamheden en de ontwikkeling van agrarische bedrijven heeft grote prioriteit. Op deze manier wordt aan vrouwen de kans geboden om een zelfstandig inkomen te genereren. Van de meer dan 70.000 opgeleide cacaoboeren, waren 11.534 vrouw.

4. GEZONDHEIDSZORG
Boeren, gezinnen en gemeenschappen hebben nood aan eenvoudige toegang tot schoon en veilig water. Toch is die basisbehoefte op het platteland vaak moeilijk te realiseren. Met de gemeenschappen wordt samengewerkt om de toegang van boeren tot gezondheidszorg te verbeteren, inclusief een mogelijkheid tot zorgverzekeringen, vaccinatiecampagnes en gratis medische controles.

Lees ook
Bezoek aan Selmi fabriek in Italië - Chocolade-inspiratie voor bakker

Bezoek aan Selmi fabriek in Italië - Chocolade-inspiratie voor bakker

Hoor je Italië, dan denk je aan pizza, pasta, risotto en natuurlijk ijs. Maar na een fabrieksbezoek en training bij Selmi denken deze bakkers zeker ook aan chocolade. Wiet Koenen, mede-eigenaar van Henk Koenen Chocolate Technology, organiseerde de reis naar Italië. “Tijdens de terugvlucht komen altijd notitieboekjes tevoorschijn om ideeën uit te werken.”

Van Delft wordt chocoladewinkel met kerst

Van Delft wordt chocoladewinkel met kerst

De keten van Van Delft, bekend van hun uitgebreide aanbod van luxe pepernoten, wordt na 5 december omgebouwd naar ‘kerstwinkels’ met een chocolade assortiment van 25 verschillende producten.

Winnaar exclusieve chocoladeletter van Coco & Sebas bekend

Winnaar exclusieve chocoladeletter van Coco & Sebas bekend

Kathy van de Schoot uit Oirschot won de Swarowski kristallen bezette chocoladeletter van Cocos & Sebas. Het Brabantse chocolademerk Coco & Sebas gaf deze exclusieve chocoladeletter met een waarde van 1.000 euro weg vanwege de opening van de nieuwe brandstore in ‘s-Hertogenbosch.