Chocolade van (h)eerlijke cacaobonen

Callebaut adv BIB

Vertrouwen in duurzame chocolade begint met de cacaoboeren die bij de bron staan. De mensen die de ingrediënten verbouwen en respectvol met de natuur samenwerken. De chocoladeproducten van Callebaut zijn gemaakt van cacaobonen die door duizenden boeren rondom de evenaar worden geteeld.

Voedselkwaliteit begint bij levenskwaliteit. Dat geldt ook voor de cacaoboeren die de bonen telen van de chocolade. Om ervoor te zorgen dat die boeren een eerlijke prijs krijgen voor hun cacaobonen, kiest Callebaut voor een chocoladeleverancier die alleen duurzame bonen gebruikt voor hun Belgische chocolade. Deze leverancier werkt namelijk samen met de Cocoa Horizons Foundation.

Samen hebben zij al meer dan 70.000 boeren opgeleid. In zeshonderd praktijkscholen in West-Afrika wordt de kennis van moderne landbouw doorgegeven en krijgen boeren toegang tot de juiste landbouwgereedschappen. Hierdoor verbeteren zij de kwaliteit en de hoeveelheid van hun oogst. En door de betere kwaliteit van hun cacaobonen krijgen zij hogere premies betaald.

Naast het opleiden van cacaoboeren, investeert de stichting in vier gemeenschapspijlers: onderwijs, kinderbescherming, (werk)kansen voor vrouwen en het verbeteren van de lokale gezondheidszorg (zie kader). Bij aankoop van de chocolade van Callebaut kunt u dus niet alleen heerlijk genieten, maar helpt u ook het levensonderhoud van duizenden cacaoboeren en hun families te verbeteren.

Callebaut adv BIB Cocoa

PIJLERS COCOA HORIZONS FOUNDATION

Naast het opleiden van cacaoboeren, investeert de stichting in vier gemeenschapspijlers:

1. ONDERWIJS
De basis van ontwikkeling is onderwijs. Cocoa Horizons promoot scholing voor kinderen en levert concrete bijdragen, zoals het bouwen van scholen, het aannemen en behouden van bekwaam personeel en het aanleveren van lesmateriaal.

2. KINDERBESCHERMING
Daarnaast neemt Cocoa Horizons verschillende maatregelen om voorgoed af te rekenen met kinderarbeid in de cacaoketen. Samen met de boerengemeenschappen en de overheid stimuleren zij de aanwezigheid van kinderen op school. Ook wordt er samengewerkt om het bewustzijn van kinderarbeid aan te scherpen, zodat de oorzaken ervan beter worden begrepen en constructieve oplossingen worden ontwikkeld.

3. (WERK)KANSEN VOOR VROUWEN
Het betrekken van vrouwen bij opleidingen, administratieve werkzaamheden en de ontwikkeling van agrarische bedrijven heeft grote prioriteit. Op deze manier wordt aan vrouwen de kans geboden om een zelfstandig inkomen te genereren. Van de meer dan 70.000 opgeleide cacaoboeren, waren 11.534 vrouw.

4. GEZONDHEIDSZORG
Boeren, gezinnen en gemeenschappen hebben nood aan eenvoudige toegang tot schoon en veilig water. Toch is die basisbehoefte op het platteland vaak moeilijk te realiseren. Met de gemeenschappen wordt samengewerkt om de toegang van boeren tot gezondheidszorg te verbeteren, inclusief een mogelijkheid tot zorgverzekeringen, vaccinatiecampagnes en gratis medische controles.

Lees ook
‘Chocolade gaat over design, vormgeving en smaak’

‘Chocolade gaat over design, vormgeving en smaak’

Lisa Matthijssen (25) werkt bij chocolatier Friandries in Tilburg als chocolatier en patissier. Het mooiste aan het vak vindt ze de creativiteit die ze erin kwijt kan. “Met chocolade kun je mousse, bonbons en hele bouwwerken maken. Als ik met dit product werk, komt mijn kunstzinnige kant naar boven.”

Maak er chocola van

Maak er chocola van

‘Ik kan er geen chocola van maken.’ Een veelgebruikte uitdrukking over chocolade, dat vanwege de glans, maar ook vanwege de prijs, ook wel het ‘bruine goud’ wordt genoemd. Chocolade geldt op dit moment als een trendy en exclusief product, waaraan bijzondere eigenschappen worden toegedicht.

Puur natuur bij Viola's Patisserie

Puur natuur bij Viola's Patisserie

Viola Cennini gebruikt alleen natuurlijke ingrediënten in haar patisserie in Eindhoven. Als eerste Nederlander volgde ze een opleiding veganistische chocolade maken aan de Callebaut Academy in het Britse Banbury. Viola’s veganistische taartjes en bonbons trekken veel nieuwe klanten.