Wat mag je van je medewerkers vragen?

Robert Swensson_NBC

De decembermaand staat garant voor drukte en goede omzetten. Om die periode tot een succes te maken, wordt er een flink beroep gedaan op alle werknemers. Wat mag je als ondernemer van mensen vragen?

“Iedereen weet dat in december de schouders eronder moeten, maar de werkdruk mag niet tot werkstress leiden”, stelt Robert Swensson, teamleider van projectbureau Veilig en Gezond in het Bakkersbedrijf bij het NBC. “Je hebt er niets aan om medewerkers te overvragen, dus organiseer het zo dat het voor iedereen leuk blijft en te doen is.”

In de cao is geregeld dat er extra uren gemaakt mogen worden. Deze moeten worden uitbetaald of in vrije tijd uitgekeerd. Swensson: “Maak hier vooraf duidelijke afspraken over en niet pas als de uren al gemaakt zijn. De één is blij met een extra zakcentje, de ander heeft liever tijd voor tijd.” Let op: de eisen die gelden voor herstelperiodes tussen de diensten blijven van kracht.

Wees proactief

Het is geen verrassing dat het druk wordt, dus wijst Swensson ook op mogelijkheden om het werk van tevoren te organiseren. Denk aan:

  • gebruik van koel- en diepvriesruimte;
  • gebruik van halffabricaten;
  • samenwerking met collega’s door expertise en capaciteit te delen;
  • inhuren van extra handjes.

Ontspanning en waardering

“Zorg dat het niet zover komt dat medewerkers nee moeten zeggen”, adviseert Swensson. “Laat zien dat je betrokken bent en dat je je bewust bent van het feit dat je veel vraagt. Dat kan bijvoorbeeld door een extra pauze te geven en een gezonde maaltijd aan te bieden. Is de drukte eenmaal achter de rug, dan is het fijn om voor wat ontspanning te zorgen. Denk aan een teamuitje, of geef een uitje met het gezin cadeau. Zorg voor je menselijk kapitaal en geef elkaar de ruimte en waardering. Daarmee maak je de decembermaand voor iedereen tot een succes.”

Hebt u vragen over veilig en gezond werken? Bekijk hoe wij kunnen helpen op www.veiligengezond.com of neem contact met mij op via info@veiligengezond.com.

NBC_logo

Altijd op de hoogte blijven? 

Neem een abonnement
  
Dossiers
Lees ook
September start campagne 'Brood, goed verhaal'

September start campagne 'Brood, goed verhaal'

In september start het Nederlands Bakkerij Centrum (NBC) met de campagne ‘Brood, goed verhaal’. Deze campagne is te zien via televisie, social media, online video en print.

Meer volkoren in het schap?

Meer volkoren in het schap?

Volkoren zit de laatste jaren flink in de lift: de consumptie steeg van 38% in 2016 tot 47% in 2021. Volkoren is inmiddels de meest gegeten broodsoort in Nederland. Toch zijn er nog genoeg Nederlanders die de aanbevolen hoeveelheid brood niet halen of die kiezen voor een broodsoort die buiten de Schijf van Vijf valt. Er zijn dus nog genoeg Nederlanders...

ABN AMRO: Herstel economie staat haaks op welzijn van werknemer

ABN AMRO: Herstel economie staat haaks op welzijn van werknemer

De economische groei in combinatie met het personeelstekort heeft een negatief effect op de werknemer. De werkdruk is gestegen, burn-out klachten liggen weer op het niveau van vóór corona en de loonkloof tussen werkvloer en de top neemt toe.