Wat doet corona met de broodverkoop?

Frank Jansen_foto NBC

In 2019 groeide het broodvolume in Nederland sinds lange tijd weer licht, zo liet het NBC aan de hand van de laatste broodcijfers zien. In hoeverre haalt corona een streep door deze groene cijfers? En zet deze trend de komende jaren door?

Frank Janssen van het NBC: “Het klopt dat het volume van brood in 2019 weer licht steeg, voor het eerst sinds tien jaar. De consumptie  per hoofd van de bevolking groeide van 50,1 kilo in 2018 tot 50,6 kilo in 2019. Hoewel wij de cijfers over 2020 nog moeten krijgen, is het niet aannemelijk dat het volume dit jaar verder zal stijgen.

De reden is dat ruim twintig procent van het totale broodvolume afkomstig is van out-of-­home-aankopen, zeg maar de consumptie buitenshuis. Door het sluiten van de horeca, en het stilleggen van catering en andere out-of-homekanalen in het voor- én najaar zal de verkoop van (belegd) brood fors lager liggen. Hoe groot het verlies is, kunnen we nog niet zeggen, maar de verwachting is dat de verkoop dit jaar een stuk lager zal uitkomen. Daarentegen zien we een stijging in het volume van de inhome-aankopen (bakker, markt, supermarkt, warenhuis). Die weegt echter niet op tegen het enorme volumeverlies bij de out-of-homekanalen.

Het positieve nieuws is dat de vraag naar brood niet echt veranderd lijkt. Dit blijkt uit een recent uitgevoerd onderzoek naar kennis, houding en gedrag van consumenten, dat het NBC jaarlijks door diverse marktonderzoeksbureaus laat uitvoeren. Zodra de out-of-homekanalen hun klanten weer optimaal kunnen bedienen zal, zo is de verwachting, het broodvolume weer toenemen en de trend van 2019 zich voortzetten. De vraag is natuurlijk wanneer dit zal zijn. Daarop heeft niemand op dit moment een antwoord. Laten we dus hopen dat het snel is!”

Tips voor de komende tijd

  • Deel leuke recepten met klanten.
  • Overweeg de stap naar belegde broodjes.
  • Kijk naar online bestelmogelijkheden en/of mogelijkheden voor bezorgen.
  • Focus op de decembermaand en/of eindejaarsproducten.
Dossiers
Lees ook
'Doe vooral waar je goed in bent'

'Doe vooral waar je goed in bent'

Banketbakkerij Roos in Bergen (NH) heeft een kleine productieruimte, waar een maximale omzet wordt gedraaid. Eigenaar Elco Oudshoorn piekert er echter niet over om de productie te verplaatsen naar een industrieterrein of groter pand. “Ik wil het zó, middenin het gemoedelijke centrum van Bergen en vooral doen wat ik leuk vind.”

Hygiënetips voor softijs

Hygiënetips voor softijs

“Het mooie weer staat voor de deur en dat betekent: ijsjes verkopen. En met de stijgende temperaturen, stijgt ook mijn omzet. Ik werk met een softijsmachine om een lekker luchtig ijsje te maken, maar hoe ga ik hier hygiënisch mee om?” We vragen tips aan Harry van Etten, inspecteur hygiëne bij FoodBase.

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Sociale media blijven waardevol platform voor gratis klantcontact

Stichting Ambachtelijke Bakkerij: Sociale media blijven waardevol platform voor gratis klantcontact

Wereldwijd maken inmiddels 3,8 miljard mensen gebruik van sociale media. En door de uitbraak van corona besteden mensen meer tijd dan ooit tevoren op deze platforms. Hoe kun je hier als ambachtelijke bakker optimaal op inspelen?

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Allround Bakker Waddeneilanden seizoen of lange termijn

Wat ga je doen?Je zal je bezighouden met de productie van dagverse brood en banketproducten. Zowel groot als kleinbrood wordt in een luxe assortiment aangeboden....

Allround bakker Terschelling

Allround bakker Terschelling

Wat ga je doen?In deze functie zal je allround functie zal je bezig zijn met reguliere bakkerswerkzaamheden op zowel brood als banket gebied. Daarnaast zal je ook...

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Broodbakker omgeving Heerhugowaard

Wat ga je doen?Aangekomen op je werk begin je eerst lekker met een verse koffie daarna ga je aan de bak. Je stelt je productielijn in, je weegt de grondstoffen en...