Foto: Stichting Ambachtelijke Bakkerij

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij (SAB) is er voor bakkers, ondernemers en bakkerijmedewerkers. Daarom is de stichting uiteraard present op de aankomende editie van Bakkersvak in Gorinchem op 1, 2 en 3 maart aanstaande. Net als voorgaande jaren deelt de SAB een stand met de NBA en de NBOV. Kom je langs?

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij, hét platform voor promotie van en informatie voor alle ambachtelijke (banket)bakkers, gaat alweer haar zesde jaar in. En ook in 2020 richt de SAB zich op het toekomstperspectief van de ambachtelijke bakker via promotie en het delen van kennis en informatie – tussen vakgenoten onderling, maar ook met consumenten en medewerkers.

Delen met de consument

Promotie richting de consument vindt onder meer plaats door de uitgave van Bakwerk: een magazine dat zowel online als offline te gebruiken is door alle bakkers die (vrijwillig) een bijdrage afdragen aan de SAB. In Bakwerk worden actuele thema’s en trends behandeld. Ook staat het magazine vaak vol leuke recepten, die consumenten met een beetje hulp van hun ambachtelijke bakker zelf kunnen maken. In de stand op Bakkersvak liggen diverse exemplaren van Bakwerk ter inzage. Ook kan hier desgewenst worden uitgelegd hoe je de content gemakkelijk online kunt delen.

Kennis delen kan ook via de gratis app Embrosa, waarmee de SAB een samenwerking is aangegaan. In de app kun je leuke berichten over brood, banket en chocolade opzoeken en daarbij mooie foto’s verzamelen. Natuurlijk is het ook mogelijk je eigen foto’s van bijvoorbeeld producten of medewerkers te uploaden, zodat je het bericht nog persoonlijker maakt. Via Embrosa heb je altijd professionele en interessante input voor je sociale media, website of het scherm in de winkel bij de hand. Gemakkelijk is ook dat je een planning kunt klaarzetten: zo hoef je maar eens per week of per maand even te gaan zitten om regelmatige berichten op jouw Facebook- of Instagrampagina te verzorgen. Laat je voorlichten op Bakkersvak over het gebruik van Embrosa en de huidige stand van zaken!

Online informatie

Heb je al eens rondgekeken op de website van de SAB? Er is een grote beeldbank ingericht, waar leden van de SAB kosteloos professionele foto’s kunnen downloaden, die rechtenvrij te gebruiken zijn voor website, drukwerk of social media. Bovendien zijn er diverse filmpjes te vinden over bijvoorbeeld bak- en bereidingsprocessen van populaire producten, die via één druk op de knop eenvoudig te delen zijn met je klanten. Daarnaast zijn de ‘Wist u dat…’-jes op de website populair. In consumentgerichte, hapklare brokjes vind je hier informatie over allerlei onderwerpen en producten uit de bakkerijbranche. Leuk voor Twitter of Facebook, zodat je jezelf als vakman en kennisexpert kunt profileren!

Offline ondersteuning

De Stichting Ambachtelijke Bakkerij zet zich niet alleen online in voor haar deelnemers. Sandra Pluim, projectmanager van de SAB vanaf het eerste uur, bezoekt regelmatig bakkers door het hele land, om te horen waarmee ze kan helpen en wat het ambacht bezig houdt. Een van de aandachtspunten tijdens zo’n bezoek is bijvoorbeeld de gebiedsanalyse. De SAB kan je helpen je directe omgeving in kaart te brengen, om te zien wie je potentiële klanten zijn en hoe je hen het beste kunt bereiken. Wordt het een flyer in de bus of een actie op social media? Wonen er vooral tweeverdieners of juist voornamelijk senioren om je heen? Zijn het gezondheidsfreaks of gaan ze voor gemak? Al die informatie zorgt ervoor dat je gericht kunt communiceren, zowel qua vorm als qua inhoud. Dit vergroot de kans op meer bereik en dus meer omzet aanzienlijk.

Kracht van collectief

Zie je weleens die ambachtsbijdrage staan op een factuur van je inkooporganisatie en heb je eigenlijk geen idee waarvoor je betaalt? Dan moet je zéker even langskomen in de stand! “Ik wil dat een ambachtelijke bakker die tien euro in de Stichting Ambachtelijke Bakkerij investeert daarvoor minimaal twintig euro terugkrijgt”, aldus een vastberaden Sandra Pluim. “Doordat wij als stichting zaken collectief kunnen aanpakken, blijven deze betaalbaar. Denk aan de reclamespot op de radio rondom brood of aan radiocampagnes zoals in de oliebollentijd. Ook andere collectieve acties rondom Pasen of Moederdag genereren traffic naar de winkelvloer van de individuele bakker.”

De SAB is klaar voor Bakkersvak. “De Stichting Ambachtelijke Bakkerij wil brood- en banketbakkers in alle geledingen van de sector de helpende hand reiken als het gaat om promotie, verkoop en het delen van kennis of informatie”, aldus Sandra. “We vertellen je niet hoe je iets moet bakken. We helpen je wél om het te verkopen. Van de bakker horen wij daarom heel graag waaraan hij concrete behoefte heeft op de winkelvloer. We staan open voor een goed gesprek op Bakkersvak en nodigen alle beursbezoekers van harte uit in onze stand!”

Samen met NBA en NBOV
De Stichting Ambachtelijke Bakkerij deelt dit jaar op Bakkersvak opnieuw een stand met de Nationale Bakkerij Academie (NBA) en de NBOV, de werkgeversorganisatie voor ambachtelijke brood- en banketbakkers. “We staan er als drie verschillende organisaties, maar zorgen wel voor eenheid in de stand”, aldus Sandra Pluim. “Op deze manier vullen wij elkaar als partner van de ambachtelijke bakker uitstekend aan en kunnen bovendien kennis, kosten en ideeën delen. Dit biedt alle organisaties, maar vooral de bezoeker van Bakkersvak een groot voordeel.”

Stichting Ambachtelijke Bakkerij

Bezoek de stand van Stichting Ambachtelijke Bakkerij op 1, 2 of 3 maart tijdens Bakkersvak in Gorinchem (F114). De SAB is ook te bereiken op tel. 088 – 666 9 333 en via mail op info@ambachtelijkebakkerij.nu. Volg ons ook op Facebook en Instagram onder ‘bakkerijambacht’ of kijk op www.ambachtelijkebakkerij.nu voor meer informatie.

Altijd op de hoogte blijven?