Profiteer optimaal van de feestdagen!

Susanne Danes_Foodbase

De decembermaand komt er weer aan. Hoe kan ik mijn omzet in die periode verhogen?

“De feestdagen bieden de kans om nieuwe klanten te bereiken en andere producten onder de aandacht te brengen bij je klanten”, aldus projectmanager marketing Susanne Danes bij FoodBase. “Consumenten kijken uit naar een gezellige tijd met vrienden en familie en zoeken producten om samen van te genieten. Als bakker kun je hierop inspelen met een lekker product en goede marketing. Ik hoor je al denken: wat is dan goede marketing? Dat hoeft niet moeilijk te zijn. Het is vooral een kwestie van goede voorbereiding. Met de volgende drie tips ga jij goed voorbereid de feestdagen in.”

Tip 1: weet wie je klant is
Zijn jouw klanten op zoek naar luxeproducten voor de feestdagen? Of is genieten van lekkere producten het belangrijkste koopmotief? Wanneer je dit weet, kun je erop inspelen met de presentatie van producten in je winkel. Maar hoe kom je erachter wie je klanten zijn? Leer van voorgaande jaren en pak de cijfers van vorig jaar erbij. Ga na hoeveel je verkocht van een bepaald product tijdens een bepaalde periode. Wil je echt weten wie jouw klanten zijn en waar hun behoeften liggen? Laat in kaart brengen welk type klanten er in de buurt van je winkel wonen en wie de winkel daadwerkelijk bezoeken.

Tip 2: denk aan de uitstraling van je pand
De aanloop naar de winkel is heel belangrijk, vooral als je nieuwe klanten wilt bereiken. Bekijk je pand daarom eens met een kritische blik. Zit het goed in de verf, zijn de ramen en stoep schoon, is de winkel toegankelijk en zijn er geen belemmeringen om bij je winkel te komen (zoals fietsen tegen de muur, of een paal)?

Tip 3: trek de aandacht van je klanten
De aandacht van je klanten trekken kan op verschillende manieren. Bijvoorbeeld buiten met een stoepbord, waarmee je voorbijgangers nieuwsgierig maakt en door je etalage feestelijk aan te kleden. In de winkel trek je de aandacht van klanten met advertenties, pakketjes, menuboxen of recepten. Klanten zoeken vaak inspiratie voor de feestdagen die jij ze kunt geven. Geef bijvoorbeeld een recept voor een dessert met jouw speculaas of voor ontbijtinspiratie met jouw kerststol.

Foodbase_logo

FoodBase

FoodBase ontzorgt ondernemers in de versbranche met een breed palet aan opvolgbare diensten, van hygiëne-advies tot gebiedsanalyse en trainingen. Wij geloven in de kracht van samenwerking. Samen zet je de mooiste prestaties neer en maak je het verschil. Wil je weten welk type klanten er in jouw omgeving zitten? En of je winkel de juiste uitstraling heeft? Neem contact met mij op via s.danes@foodbase.nl.

Lees ook
Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

Hoe richt je zelfbediening in de winkel goed in?

Het liefst laat u klanten uw lekkernijen van dichtbij zien en ruiken. Zelf je producten mogen pakken uit mooi uitgestalde manden zorgt ook voor een leuke klantbeleving, maar denk bij de inrichting en de organisatie aan een paar dingen. De Hygiënecode vereist dat u bakkerijproducten verpakt of afschermt of er voldoende toezicht op houdt. Daarnaast, en...

‘Wacht niet tot je pensioenleeftijd met het regelen van bedrijfsopvolging'

‘Wacht niet tot je pensioenleeftijd met het regelen van bedrijfsopvolging'

Veel ondernemers denken (liever) niet na over wat er komt kijken bij stoppen met het bedrijf. Aan bedrijfsoverdracht zitten fiscale, juridische en vooral emotionele kanten. Het advies luidt: schakel deskundige hulp in en begin op tijd.

‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

‘Gebruik van claims kan waardevol zijn’

Hoe ziet de klant van morgen eruit? In Bakkers in bedrijf 2 signaleerde Susanne Danes van FoodBase drie belangrijke ontwikkelingen binnen de versbranche. In dit vervolgartikel vertelt haar collega Linda van Zonsbeek over claims en hoe je hiermee inspeelt op gezondheidsmotieven van klanten.