Callebaut draagt bij aan beter leven voor lokale cacaoboeren

BIB_Callebaut Cacaoboeren_2

Verandering aan de horizon

Wie kiest voor Callebaut, kiest niet alleen voor een heerlijke smaak chocolade, maar ook voor een beter leven voor cacaoboeren in West-Afrika. Van elk blok of elke verpakking chocolade die wordt verkocht, wordt namelijk een deel geïnvesteerd in opleiding van boeren en in gemeenschapsprojecten. Dit gebeurt in samenwerking met de Cocoa Horizons Foundation.

BIB_Callebaut-Cacaoboeren_2-300x200 Callebaut werkt uitsluitend met de beste cacaobonen. Om de toekomst van deze cacao te garanderen, moeten lokale boeren worden gesteund om hun opbrengst per hectare te verbeteren en om hen te helpen een beter inkomen te halen uit de cacaoteelt. “Samen met Cocoa Horizons stelt Callebaut West-Afrikaanse boeren in staat om hun kleine plantages te transformeren naar winstgevende cacaoplantages. Bovendien motiveren we nieuwe generaties om in de cacaoteelt actief te blijven”, vertelt Nazira Taselaar, senior trade marketeer bij Callebaut. “Ons doel is om landbouwers financieel onafhankelijk te maken, zodat zij hun familie kunnen onderhouden. De Cocoa Horizons Foundation biedt cacaoboeren toegang tot trainingsprogramma’s, financiële premies en landbouwgereedschappen”

Vier pijlers

De Cocoa Horizons Foundation is actief in Ivoorkust, Ghana en Tanzania en richt zich op vier belangrijke pijlers om de praktijken voor cacaoproductie te verbeteren en tegelijkertijd ook kritieke sociale uitdagingen aan te kaarten in de gemeenschappen waar de boeren en hun gezinnen wonen: onderwijs, kinderbescherming, kansen voor vrouwen en gezondheid.

“Plattelandsgemeenschappen hebben vaak een gebrek aan infrastructuur en dienstverlening en missen toegang tot water, basale gezondheidszorg en scholen. Er zijn betere productiepraktijken voor cacao nodig om te garanderen dat de cacaoteelt een leefbare optie is, ook voor de volgende generatie van cacaoboeren, inclusief jonge vrouwen”, vertelt Taselaar. “Het betrekken van vrouwen bij opleidingen, administratieve werkzaamheden en ontwikkeling van de agrarische bedrijven heeft grote prioriteit. Op deze manier worden kansen geboden aan vrouwen om zelfstandig een inkomen te kunnen genereren. Cocoa Horizons wil daarnaast voorgoed afrekenen met kinderarbeid in de keten. Samen met de boerengemeenschap en de overheid stimuleert de stichting de aanwezigheid van kinderen op school. Ook wordt er samengewerkt om het bewustzijn van kinderarbeid aan te scherpen, zodat de oorzaken ervan beter worden begrepen en constructieve oplossingen worden ontwikkeld.”

BIB_Callebaut-Cacaoboeren-300x200 Duurzaam

Inmiddels hebben zeshonderd praktijkscholen ruim 71.000 cacaoboeren geholpen aan een goede bedrijfsvoering en betere leefomstandigheden. Tien nieuwe waterbronnen voor scholen en boerencoöperatieven voorzien meer dan duizend kinderen van schoon water. En meer dan 3.400 boeren en hun  gezinsleden zijn gevaccineerd. Indrukwekkende cijfers, die duidelijk maken dat de Cocoa Horizons Foundation het dagelijkse levensonderhoud van duizenden cacaoboeren en hun families daadwerkelijk en heel concreet verbetert. “Wij zijn ervan overtuigd dat het verbeteren van het levensonderhoud van cacaoboeren en de steun om hun cacaoteelt om te vormen tot een duurzame bron van inkomen de toekomst van de cacaoplantages veilig zal stellen”, aldus Taselaar.  Want heerlijke chocolade heeft heerlijke én eerlijke cacaobonen nodig. Nu en in de toekomst.”

Uitsluitend bakkers, patissiers, chefs en chocolatiers die enkel met Callebaut’s Finest Belgian Chocolate werken, mogen in hun winkel met een gratis pakket communiceren dat hun chocolade cacaoboeren steunt en bijdraagt aan het verbeteren van het levensonderhoud van duizenden cacaoboeren en hun families. Meer weten? Kijk op www.callebaut.com/sustainable.

Cocoa Horizons flyer van Callebaut

Lees ook
Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Zweden, Finland, België en Nederland promoten verkoop biologisch met nieuwe campagne

Nederland start samen met Zweden, Finland en België een nieuwe campagne om de verkoop van biologische producten te stimuleren. Het gaat om een nudging-campagne waarbij door middel van subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving de verkoop van biologische producten wordt gestimuleerd.

Callebaut lanceert zuivelvrije chocolade NXT

Callebaut lanceert zuivelvrije chocolade NXT

Callebaut lanceert de volledig veganistische chocolade onder de naam NXT. De chocolade is speciaal ontwikkeld voor chefs en patissiers en de smaak komt volgens het bedrijf zo dicht mogelijk in de buurt bij die van originele Belgische chocolade. Daarnaast lanceert Callebaut een digitaal platform waar chefs inspiratie voor recepten kunnen opdoen.

Dubbele special IJscentrum: drageren en grab & go chocolade

Dubbele special IJscentrum: drageren en grab & go chocolade

Het IJscentrum komt in maart met een dubbele special voor ijsbereiders, bakkers en banketbakkers. Met Drageren en Grab&Go Chocolade kunnen deze ondernemers hun omzet een flinke boost geven.