ISM, internationale vakbeurs voor zoetwaren en snacks in Keulen, werd afgelopen april bezocht door 25.000 bezoekers uit 135 landen. Op de beursvloer presenteerden ruim 1.200 exposanten trends en nieuwe producten in de industrie.
Dit jaar werd tijdens de beurs nadruk gelegd op het aanpakken van de huidige uitdagingen in de industrie en het gezamenlijk ontwikkelen van oplossingen. Organisator Koelnmesse geeft aan positief te zijn over de bezoekersaantallen. Bastian Fassin, voorzitter van ISM-sponsor International Sweets and Biscuits Fair Task Force: “Het feit dat exposanten en bezoekers uit de hele wereld op deze ongebruikelijke datum bij wijze van uitzondering naar Keulen kwamen, onderstreept het belang van deze beurs voor de wereldwijde snoep- en snacksindustrie.”
72 procent van de bezoekers waren internationaal. De Europese landen met de sterkste deelnames dit jaar waren Nederland, Groot-Brittannië en België. De groei was vooral te zien in het aantal bezoekers uit Italië. Buiten Europa kwamen de bezoekers voornamelijk uit de VS, Korea en Israël.
Nieuwe producten en trends
Als het gaat om snoep en snacks hechten consumenten steeds meer belang aan gezonde en natuurlijke ingrediënten. Dat was ook tijdens de beurs duidelijk te zien. Plantaardige producten en ingrediënten zijn nog steeds booming en er werden verschillende ideeën gepresenteerd om voedingsmiddelen te verrijken met vezels. Ook komt er meer focus te liggen op exotische aroma's. Nieuwe smaken zoals Smoky Tandoori, Bloody Mary of Mossels in White Wine zullen steeds meer de markt gaan veroveren.
Uitgereikte awards
De drie meest innovatieve producten werden op de eerste beursdag bekroond met de Product Showcase Award. De eerste plaats ging naar het bedrijf tri d'Aix GmbH uit Duitsland met zijn "zoete suikervrije suikerspin". CAL Marketing Pty. Ltd. uit Australië behaalde de tweede plaats met "Brown Sugar Boba Milk Tea Mochi". World's Coconut Trading SL uit Spanje eindigde op de derde plaats met "Purple Sweet Potato Chips BBQ". Majlen Fazer, Senior Specialist in Productkwaliteit, Cacao en Chocolade bij de Finse voedingsgroep Fazer is de winnaar van de ISM Award van dit jaar.
Ook het Nederlandse bedrijf Mitsuba viel in de prijzen. Mitsuba won de ISM Consumer Award voor zijn Street Food Mix, een Japanse snack. De winnaar van deze award werd bepaald door een consumentenstemming op Instagram in samenwerking met Foodnewsgermany.
De volgende editie van ISM vindt plaats van 28 tot en met 31 januari 2024.