Supermarktsector staat op z’n kop

Supermarkt_2

Waar ambachtelijke foodspeciaalzaken al hun creativiteit uit de kast trekken om consumenten te bedienen, schiet de omzet in de supermarktbranche bijna als vanzelf tot ongekende hoogte. Hoe gaat het nu bij de grote retailers en welke ontwikkelingen kunnen we bij deze concurrenten nog verwachten?

De supermarktbranche is volgens financieel deskundigen een ‘veilige sector’: mensen blijven altijd eten en drinken en elk huishouden heeft boodschappen nodig. Enorme omzet- en winstsprongen kwamen de afgelopen jaren nauwelijks voor. Totdat het coronavirus zijn intrede deed. Vanaf donderdag 12 maart kwam alles op z’n kop te staan. Het coronavirus was toen al zo’n twee weken het gesprek van de dag. Media meldden dat premier Mark Rutte na het weekend het land zou gaan toespreken. De burger was ongerust, en de consument ook. De burger en de consument zitten niet altijd op één lijn. Zo kan de burger vinden ‘dat wij allemaal minder vlees moeten gaan eten,’ terwijl de consument zich bij mooi weer laat verleiden door een in het oog springende barbecue-actie. Maar donderdag 12 maart werden burger en consument het opeens roerend met elkaar eens. Er zou ons de volgende weken iets te wachten staan wat we niet kennen, het woord ‘lockdown’ viel – zoals in China. Of dichterbij: in Noord-Italië. De supermarkt werd ‘leeggeplunderd’. Wc-papier, reinigingsmiddelen, zeep, handgel, blikken en potten groente, pakken rijst en pasta, en zelfs snacks als chips gingen in volle winkelwagens de deur uit. 

De supermarkten waren op dit onverwachte aankoopgedrag niet voorbereid. Het kostte weken om alle aankopen bij te benen, de distributiecentra kregen het niet meer in de vrachtwagens richting supermarkt, gewend als men was aan de geavanceerde logistieke systemen die op basis van jarenlang opgebouwde algoritmen ‘elk gedraginkje’ verdisconteerd hebben. Maar niet deze.

Meer weten over wat de concurrent doet? Lees dan het complete artikel online op Bakkers in bedrijf en Vlees+ of in het magazine in Bakkers in bedrijf 4-2020 of Vlees+ 3-2020. Nog geen abonnee? Sluit dan nu een abonnement af op Bakkers in bedrijf of op Vlees+!

Lees ook
Eten of gegeten worden

Eten of gegeten worden

Een beroemde uitspraak van Darwin luidt: “Het is niet de sterkste van een soort die overleeft, ook niet de intelligentste. Wel degene die zich het best aan veranderingen kan aanpassen.”

Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

Ambachtelijk IJscentrum wijzigt coronaprotocol ijssalons per 1 juni

De coronamaatregelen voor de horeca worden vanaf 1 juni versoepeld. Daarom past Vereniging Ambachtelijk IJscentrum het bestaande protocol voor ijssalons aan naar de nieuwe voorwaarden. De basis die er al stond, is hiermee uitgebreid. “Dit protocol staat als een huis”, stelt voorzitter Teun Loonen namens de branchevereniging.

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

Creativiteit als wapen tegen coronacrisis

De coronacrisis hakt er flink in bij de Nederlandse voedingsspeciaalzaken. De brancheverenigingen van bakkers, slagers, viswinkels en slijters zien dramatische omzetverliezen én een enorme veerkracht en creativiteit. Hoe gaan de bakkers om met de coronacrisis?

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Zelfstandig werkend broodbakker omgeving Arnhem gezocht

Wat ga je doen?Voor een ambachtelijke bakkerij in de omgeving van Arnhem zijn op korte termijn op zoek naar een zelfstandig werkend broodbakker. De werkzaamheden...

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Deegmaker productie omgeving Zoetermeer

Wat ga je doen?Voor een bakkerij in de omgeving van Zoetermeer zijn wij op zoek naar deegmakers in de productie. Werkzaamheden: > Afwegen, mengen en kneden van de(hulp)grondstoffen...

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Broodbakker ambachtelijk omgeving Zwolle

Wat ga je doen?In deze functie voor de lange termijn ga je als zelfstandig werkend broodbakker ga jij samen met je collega's het perfecte brood maken. Dit doe je...