Het is primair een online campagne, waarbij NVWA acht weken lang met name via diverse uitingen op social media aandacht vraagt voor allergenen. NVWA geeft desgevraagd aan dat de campagne geen concrete targets heeft, anders dan dat het onderwerp op het netvlies van consumenten en retailers komt te staan.
Vermelding allergenen
Volgens cijfers van de NVWA hebben ruim 400.000 Nederlanders een voedselallergie. Voor deze mensen is goede informatie essentieel en voor sommigen zelfs van levensbelang. Ondernemers zijn al verplicht om bepaalde allergenen te vermelden als deze zijn gebruikt bij het bereiden van voedsel. Maar die informatievoorziening is nog niet overal goed op orde.
Doel campagne
Met de campagne wil de NVWA dus enerzijds ondernemers wijzen op het feit dat zij verplicht zijn bepaalde allergenen te vermelden als ze deze gebruiken bij het bereiden van voedsel en hen te verwijzen naar het dossier op de website zodat ze weten hoe ze dit goed kunnen doen.
Anderzijds wil de NVWA consumenten met een voedselallergie oproepen om vooral vragen te stellen bij de foodondernemers naar de aanwezigheid van mogelijke voedselallergenen, maar ook om melding te doen bij de NVWA van partijen die nog niet goed omgaan met allergenen. De NVWA geeft aan dat consumenten hiermee bijdragen aan de handhaving. Over de resultaten van de inspectie naar de uitvoering van de wettelijke vereisten verschijnt naar alle waarschijnlijkheid volgende week een rapport; daarover zullen wij u nader berichten.
Social media
De campagne vindt plaats op de social-mediakanalen van NVWA. Er staan posts op Instagram, Facebook, LinkedIn en X (voorheen Twitter).