Slim verpakken geeft zoetere smaak

zoet

Beeld: Alexas_Fotos via Pixabay

Psychologische processen kunnen de smaakwaarneming en de keuze voor producten met een verlaagd suikergehalte beïnvloeden. Dit inzicht kan helpen de consumentenacceptatie van deze voedingsproducten te verhogen.

Die bevindingen presenteerden experts van Wageningen Food & Biobased Research van de WUR aan de bakkerij- en zoetwarenindustrie tijdens een online workshop.

Consumenten baseren hun verwachtingen van een product op voorkennis en smaakherinneringen, maar ook op extrinsieke eigenschappen, vertelde Anke Janssen, senior scientist en projectleider van Wageningen Food & Biobased Research, tijdens de workshop. “Dat zijn eigenschappen die gerelateerd zijn aan het product, maar er geen fysiek onderdeel van uitmaken, zoals informatie op de verpakking, het merk, de prijs, de verkoop- en eetlocatie en marketinguitingen zoals advertenties.” Ook met deze eigenschappen kun je consumentkeuzes en waargenomen smaak beïnvloeden, aldus Janssen. "Het is dan uiteraard wel nodig dat de verwachting en de daadwerkelijke smaak goed overeenkomen."

Tekst en labels

De wetenschapper vervolgt: “Met name de informatie in de vorm van tekst en labels heeft effect op de verwachting die de consument van een product heeft en de kans dat hij het product zal kiezen. Een label dat gezondheid signaleert - bijvoorbeeld een tekst die aangeeft dat het een 'laag suiker' product betreft - verlaagt de verwachte zoetheid en verhoogt de kans dat het product gekozen wordt. Bij een product met een waarschuwend signaal voor 'hoog suiker' is dit precies andersom."

Kleur

De onderzoekers keken ook naar de kleur van de verpakking, maar het effect van deze eigenschap was minder sterk, aldus het persbericht van de WUR. Er werd geëxperimenteerd met rode, groene en blauwe verpakkingen van koekjes, winegums en mueslirepen. Consumenten kozen vaker voor groene verpakkingen en verwachtten dat rood verpakte producten het zoetst zijn. 

Smaak

En wat gebeurt er als de suikerverdeling ongelijk verdeeld is in de botercrème op een koekje? Expertiseleider Sensory & Consumer Science Garmt Dijksterhuis: “Vooral het suikergehalte in de eerste hap bleek van grote invloed. Deze hap schept een verwachting voor de smaak van de rest van het product, namelijk dat die hetzelfde zal zijn. Maar ook de laatste hap is bepalend, omdat je de laatste ervaring goed onthoudt. Dus door te variëren met suikergehaltes in de happen merkt de consument niet dat er in minder suiker in de tussenliggende happen zit. Ook dit biedt kansen voor suikerreductie."

Janssen concludeert: “Met kennis van specifieke perceptuele psychologische strategieën kunnen fabrikanten heel bewust extrinsieke producteigenschappen kiezen die de waargenomen zoetheid, en daarmee de consumentenacceptatie, van hun (in suiker verlaagde) producten, verhogen. Volledige compensatie met zoetstoffen is dan niet altijd meer nodig."

Dit onderzoek is gefinancierd door het ministerie van VWS, met nauwe betrokkenheid van de Vereniging voor de Bakkerij- en Zoetwarenindustrie (VBZ) en FNLI. Download hier de whitepaper over het onderzoek.

 

Lees ook
Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Felle woorden tussen Foodwatch en Kenniscentrum suiker & voeding

Foodwatch verwijt in een recent onderzoek de suikerindustrie dat het wetenschap gebruikt om suiker in een onterecht positief daglicht te stellen. Negen wetenschappers, betrokken bij de suikerindustrie, uiten zich publiekelijk in lijn met belangen van de industrie. Het Kenniscentrum suiker & voeding, de betreffende groep uit de suikerindustrie, noemt...

Onderzoek naar Belgische ambachtelijke bakkers

Onderzoek naar Belgische ambachtelijke bakkers

Tijdens de coronacrisis in België werd het duidelijk dat ambachtelijke bakkers een cruciale steunpilaar zijn voor voeding en zelfs sociaal contact.Daarom startte marktonderzoeksbureau Kynetec b² een onderzoek om meer inzicht in deze groep te krijgen.

Suiker Unie heet vanaf nu Cosun Beet Company

Suiker Unie heet vanaf nu Cosun Beet Company

Suiker Unie doet voortaan zaken onder de naam Cosun Beet Company. Gisteren presenteerde de suikerbietencoöperatie de nieuwe naam via diens website en social media. De naam zou beter passen bij de huidige strategie van de onderneming. Volgens CEO Paul Mesters sloot de naam Suiker Unie niet meer goed genoeg aan bij de activiteiten van het bedrijf....