Pilotproject social media NBOV

6 april 2011


Ook NBOV ziet het aantal twitterende bakkers stijgen. Samen met het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) en Hoofdbedrijfschap Ambachten (HBA) organiseert de vereniging het pilotproject 'Optimaal gebruik van social media door ambachtelijke bakkers'.

Veertien bakkerondernemers doen mee en hebben op 4 april de startbijeenkomst bijgewoond. De bakkers gaan tot eind juli aan de slag met social media.

Voor deze pilot is een gevarieerde groep van 14 bakkerondernemers samengesteld. Van beginners zonder enige ervaring met social media tot gevorderden die al druk in de weer zijn met Twitter en Facebook. Ook is rekening gehouden met spreiding in vestigingsplaatsen en verschillen in bedrijfsgrootte.

De uitvoering van het project is in handen van pr-bureau Coopr. Dit bureau heeft in het najaar van 2010 tijdens de NBOV-bijeenkomsten van de OndernemersVakgroepen al een presentatie over het gebruik van social media in de bakkerij gegeven. De deelnemers worden tijdens het pilotproject geholpen social media op lokaal niveau in te zetten als marketinginstrument. Hiervoor maken zij onder andere een social mediaplan.

Na beëindiging van het proefproject in de zomerperiode komt voor alle bakkerondernemers in Nederland een digitaal hulpmiddel beschikbaar. Aan de hand van dit hulpmiddel kunnen bakkerondernemers zelf een social mediaplan opstellen en deze nieuwe media inzetten als marketinginstrument.

Het pilotproject social media is een aanvulling op de imagocampagne ‘Met zorg gemaakt, met smaak gegeten’ van de Commissie detailhandel brood en banket van het HBD en HBA. Vanaf 4 april is de nieuwe tv-campagne gestart. Op de campagnesite www.warmbakker.nl kunt u de tv-spot bekijken.

Altijd op de hoogte blijven?